  • 11. Data: 2003-12-05 22:53:55
    Temat: Re: Dochody panstwa z VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, PiracyOEM wrote:
    [...]
    >+ Dochody skarbu państwa z tytułu vat
    >+ i akcyzy
    ^^^^^^^^

    Kiedy oni szukają danych od "samego VATu" ! :(
    Inna sprawa - ciekawe że tak mało są rozpropagowane...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2003-12-06 00:15:28
    Od: "Ally_Poznan" <A...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr M. Kumor" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    Witam!
    Dane, które Cię interesuja znajdują się na stronie MF
    http://www.mf.gov.pl/index.php?wysw=2&sgl=2&dzial=36
    wystarczy że ściągniesz sobie zamieszczone tam sprawozdania z wykonania
    budżetu. Dla przykładu żeby nie było ;)
    Sprawozdnie z wykonania budżetu państwa za rok 2002 / Tom I - omówienie /
    część I rozdz. 2.pdf znajdziesz np.
    "W 2002 r. wpływy z podatku od towarów i usług zostały zrealizowane w
    wysokości 57.441,7 mln zł, tj. w kwocie niższej niż zakładano w ustawie
    budżetowej o 609,2 mln zł. Oznacza to realizację planu w 99,0%. W porównaniu
    do 2001 r. dochody z podatku VAT wzrosły nominalnie o 8,6%, wzrost realny
    wyniósł natomiast 6,6%. W relacji do PKB wpływy z podatku VAT w 2002 r.
    ukształtowały się na poziomie 7,4%, co oznacza wzrost tego wskaźnika w
    stosunku do poprzedniego roku o 0,4 punktu procentowego. "
    Jesli się nie mylę o to chodziło ;)

    Pozdrawiam
    Ally

  • 13. Data: 2003-12-06 10:24:56
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    /slawek wrote:

    > W kwestii formalnej - VAT czy po polsku PTU jest podatkiem od obrotu a nie
    > od wartości dodanej. Podatkiem od wartości dodanej jest podatek dochodowy od
    > osób prawnych. Nazwa "Value Added Tax" nie odnosi się do charakteru tego
    > podatku lecz tylko do sposobu pobierania.

    Hyyy????
    Mogę się z tym nie zgodzić???
    Przecież, będąc płatnikiem VAT, tak naprawdę płacę VAT tylko od swojej
    marży. Załóżmy, że to kupno/sprzedaż bo najprościej.
    Kupuję tramwaj (ceny netto) za 100 sztuk złota i sprzedaję za 200. Muszę
    odprowadzić nie 44 szt.zł. (czyli tak, jakby to był sugerowany przez
    Ciebie obrotowy) a 22 (pozostałe 22 ma odprowadzić ten co mi sprzedał).
    Jak by nie liczyć płacę od wartości dodanej przeze mnie.

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 14. Data: 2003-12-06 17:54:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Dec 2003, Hrabia Mol wrote:

> [...]
    >+ > od wartości dodanej. Podatkiem od wartości dodanej jest podatek dochodowy od

    Możesz :)
    Nawet mi kogoś takiego brakowało w dyskusji ;) !

    >+ Przecież, będąc płatnikiem VAT, tak naprawdę płacę VAT tylko od swojej
    >+ marży.

    ...dobrze gada...

> [...]
    >+ Ciebie obrotowy) a 22 (pozostałe 22 ma odprowadzić ten co mi sprzedał).
    >+ Jak by nie liczyć płacę od wartości dodanej przeze mnie.

    Tia. Tylko ja kiedyś przymierzałem się do dyskusji w podobnym
    temacie, aczkolwiek czasu mi wtedy brakło :)
    Chodziło o kwestię: "czy płaci się VAT od ZUSu" ?
    Z przedstawionego przykładu wynika jasno że tak :), wbrew opiniom
    w "tamtej" dyskusji :) (uwaga: "płaci się" ! w warunkach rynkowych
    nie ma znaczenia *kto* płaci...)
    Uznajesz ZUS za "wartość dodaną" ?
    To zresztą nie jedyna "wartość dodana", bo można niewiele skomplikować
    przykład żeby zapłacić VAT od PCC... :]

    Mi z tego wychodzi, że VAT jest czymś pośrednim.
    Albo - że Sławek korzysta ze zbioru definicji który odbiega od
    "potocznie rozumianych pojęć" (wniosek formalny: o zapodanie
    linku na zbiór :)), bo mi się VAT z "czystym" podatkiem obrotowym
    również nie kojarzy nijak.
    "Obrotowy" to na mój gust jest podatek od ryczałtu ewidencjono-
    wanego. No i był podatek obrotowy, nim VAT go wyparł :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (ciekaw co dalej będzie z klasyfikacją podatków...)

  • 15. Data: 2003-12-06 21:11:20
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z przedstawionego przykładu wynika jasno że tak :), wbrew opiniom
    > w "tamtej" dyskusji :) (uwaga: "płaci się" ! w warunkach rynkowych
    > nie ma znaczenia *kto* płaci...)

    Wyłóż mi to może jak sołtys krowie bo za diabła starego nie mogę
    wymyślić jak to tak i jeszcze na podstawie mojego przykładu z piętro
    wyżej ??? :((

    > Uznajesz ZUS za "wartość dodaną" ?

    Nie - uważam ZUS za wartość *odebraną* by nie rzec "zawłaszczoną".
    Zresztą używanie w jednym zdaniu słów "ZUS" i "wartość" to IMHO powazne
    nadużycie. Inna sprawa, że dalej nie rozumiem, co ma ZUS do Vatu.

    > "Obrotowy" to na mój gust jest podatek od ryczałtu ewidencjono-
    > wanego. No i był podatek obrotowy, nim VAT go wyparł :)

    Widzisz, właśnie od tego zaczęłą się sprawa (post zaczynający woątek
    jest mój, tylko z pracy). Pochleliśmy się z prycypałem o VAT i obrotowy
    (obaj jesteśmy na tyle podeszli w leciech aby pamiętać ten drugi).
    On twierdzi, że państwo utrzymują pod. obr. i nie bawiąc się w VAT
    miałoby *większe* dochody niż ma obecnie (jeszcze raz powtarzam _nie_
    braliśmy pod uwage przekrętów).

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 16. Data: 2003-12-06 22:47:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Wyłóż mi to może jak sołtys krowie bo za diabła starego nie mogę
    >+ wymyślić jak to tak i jeszcze na podstawie mojego przykładu z piętro

    Wyłożyłeś że za tramwaj należy ci się 200 sztabek złota, i że
    zapłaciłeś 100 (stabek) ? Takoż że VAT *odprowadzasz* od
    owych 100 sztabek ?
    No to skąd masz pieniadze na ZUS, jak nie z tych 100 sztabek
    które opodatkowałeś VATem ??
    Zostało ci 100-22 => 78 sztabek, i *z nich* musiałeś opłacić
    wszystkie nie-VATowe koszta, do których zobrazowania ZUS się
    idealnie nadaje (ze względu na jego charakter :))

    >+ > Uznajesz ZUS za "wartość dodaną" ?
    >+
    >+ Nie - uważam ZUS za wartość *odebraną* by nie rzec "zawłaszczoną".

    No to jesteśmy w domu.

    >+ Zresztą używanie w jednym zdaniu słów "ZUS" i "wartość" to IMHO powazne
    >+ nadużycie.

    Jak to ?? "dziura budzętowa" to też "wartość". Nie mów że masz
    kłopoty z wartościami ujemnymi bo nie uwierzę :)

    >+ Inna sprawa, że dalej nie rozumiem, co ma ZUS do Vatu.

    Mam nadzieję że wyżej wyłożyłem.
    [...]
    >+ On twierdzi, że państwo utrzymują pod. obr. i nie bawiąc się w VAT
    >+ miałoby *większe* dochody niż ma obecnie (jeszcze raz powtarzam _nie_
    >+ braliśmy pod uwage przekrętów).

    "wprowadzenie VAT okazało się sukcesem, wpływy budżetu o ileś tam
    wzięły i wzrosły". Sądzę że niestety tak :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2003-12-06 22:52:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, bosz wrote:

    >+ Piotr M. Kumor wrote:
    [...]
    >+ > No właśnie. I chodzi mi o to, że wg mnie (w modelowej sytuacji czyli bez
    >+ > przekrętów) do budżetu państwa *powinien* trafić VAT od *całej* wartości
    >+ > dodanej czyli w przypadku np. produktu krajowego VAT od różnicy pomiędzy
    >+ > jego finalną ceną płaconą przez konsumenta *nie* odliczającego już dalej a
    >+ > ceną "fazy 0" czyli np. ulepienia dzbanka z nieovatowanej gliny.
    [...]
    >+ No bo IDEA idea, a KONSTRUKCJA podatku VAT jest taka,
    >+ ze jest to podatek BEZPOSREDNIO nalozony na KONSUMENTA
    >+ (poza malutkimi wyjatkami) ktorego PLATNIKIEM
    >+ jest sprzeawca.
    >+
    >+ Dlatego do budzetu wplywa jedynie (poza malymi wyjatkami)
    >+ VAT od KONSUMPCJI
    >+ (niezaleznie od zaklec politykow)

    ...no i to się zgadza, twierdzicie to samo.. Ale "adwersarz"
    podobnoż twierdzi że mniej (wpływa) :)

    Inna sprawa, że może to mieć "odbicie w powadze" urzędu
    zajmującego się VATem: przy 2% obrotowego urząd "obraca
    i kontroluje" kwotę X, zaś przy 22% VAT (mimo 2% efektywnego
    wpływu, dajmy na to) - kwotę ponaddziesięciokrotnie większą.
    No to 10* tyle urzędników chyba trzeba, nie ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2003-12-07 10:55:55
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > No to skąd masz pieniadze na ZUS, jak nie z tych 100 sztabek
    > które opodatkowałeś VATem ??
    Ekhe...
    Mógłbym przyjąć ten tok rozumowania gdyby nie to, że zawsze starałem się
    rozdzielnie traktować VAT i podatki (quasipodatki) bezpośrednie.
    Z jednej strony masz rację, z drugiej jednak dla celów obliczania VAT
    nie ma najmniejszego znaczenia czy płace ZUS/podatki osobiste/PCC czy
    nie (w skrócie dla podmiotu jest różnica, dla systemu VAT żadna)

    > Jak to ?? "dziura budzętowa" to też "wartość". Nie mów że masz
    > kłopoty z wartościami ujemnymi bo nie uwierzę :)

    Mi chodziło o wartość w znaczeniu leksykalnym a nie matematycznym ;))))

    > "wprowadzenie VAT okazało się sukcesem, wpływy budżetu o ileś tam
    > wzięły i wzrosły". Sądzę że niestety tak :[
    Tak też mi się wydawało ale potrzebowałem argumentów.
    Inna sprawa, że dalej nie udało mi się ustalić jaka jest realna stawka
    VAT trafiającego do budżetu ;))

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 19. Data: 2003-12-07 20:58:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Dec 2003, Hrabia Mol wrote:

> [...]
    >+ nie ma najmniejszego znaczenia czy płace ZUS/podatki osobiste/PCC czy
    >+ nie (w skrócie dla podmiotu jest różnica, dla systemu VAT żadna)

    Ale nie o to chodzi, a o wzajemny wpływ.
    Dla np. podatku dochodowego ZUS jest kosztem, więc *mimo* że
    ZUS płacisz (i "w kieszeni" go nie masz), to *nie* płacisz
    PD od kwoty ZUSu. A z VATem jest inaczej: nie tylko kwoty
    ZUSu "nie masz w kieszeni", ale musisz *dodatkowo* złupić
    twoich klientów (lub klientów twoich klientów{rekurencja})
    na kwotę VAT !
    Jeśli ktoś woli patrzeć z drugiej strony: gdy klienci (twoich
    klientów{...}) są skłonni zapłacić X sztabek złota za rzeczony
    tramwaj, to z twojej kieszeni ubywa *nie tylko* ZUS - ale
    dodatkowo VAT od jego kwoty.
    Ponieważ występuje podatek od {para[ZUS]}podatku[ew. PCC]
    to VAT *nie jest* w tym momencie podatkiem "od wartości
    dodanej" - chyba żeby uznać że Skarb "dodaje" np. PCC
    do wartości wyrobu ;> !

    >+ >>+ Zresztą używanie w jednym zdaniu słów "ZUS" i "wartość" [...]
    >+ Mi chodziło o wartość w znaczeniu leksykalnym a nie matematycznym ;))))

    Nie wątpię, ale ja tam formalistą bywam czasami :)
    [...]
    >+ Inna sprawa, że dalej nie udało mi się ustalić jaka jest realna stawka
    >+ VAT trafiającego do budżetu ;))

    Czekaj waść.
    *Kwotę* ktoś już podawał, za którąś gazetą - prawda ?
    Czego chcesz, "obrotu" ? Celem wyznaczenia średniej długości
    łańcucha ilości przejść towaru "od kopaliny do odbiorcy" ?
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2003-12-08 08:56:16
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "Hrabia Mol" <kumor@_wytnij_.tarman.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ciebie obrotowy) a 22 (pozostałe 22 ma odprowadzić ten co mi sprzedał).
    > Jak by nie liczyć płacę od wartości dodanej przeze mnie.

    Ty jesteś tylko płatnikiem, czyli "przekaźnikiem" pomiędzy odbiorcą finalnym
    (który jest podmiotem faktycznie ponoszącym ciężar tego podatku) a budżetem.
    Nie płacisz VATu od swojej marży lecz od różnicy pomiędzy podatkiem do
    Twojego obrotu i obrotu Twojego dostawcy. Możesz mieć stratę na działalności
    i jednocześnie VAT do zapłaty. Niezależnie od tego ile Ty zapłacisz (Twój
    VAT będzie inny w przypadku
    zakupów u podmiotu zwolnionego i podmiotu opodatkowanego), odbiorca finalny
    zapłaci zawsze 44 zł. Nieprawdaż?
    VAT jest odmianą, "ulepszeniem" podatku obrotowego, w którym uwzględnia się
    kwoty zapłacone na wcześniejszych szczeblach obrotu. W klasycznym p.o.
    następuje kumulacja - płaci się podatek od podatku. Albo tak jak w Polsce w
    latach osiemdziesiątych przy zakupach w sklepach "dla firm" zawsze pytali:
    "na rachunek dla firmy czy dla osoby prywatnej" co oznaczało: "na cele
    zaopatrzeniowe czy konsumpcyjne". W tym pierwszym przypadku podatek obrotowy
    nie był naliczany - ot taka namiastka "odliczenia podatku naliczonego".