    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 10 Jul 2017 23:22:59 +0200

    Dnia Mon, 10 Jul 2017 22:34:41 +0200, Kviat napisał(a):

> [...]
    > Pewnie, że gdy na 100 wystawionych faktur 80 będzie z takim błędem, to
    > US raczej nie przejdzie obok tego obojętnie. Ale nie popadajmy w paranoję...
    >
    > Anulowaniu podlegają dokumenty wystawione omyłkowo do nieistniejącej
    > transakcji. Zwykle to wynika z błędów organizacyjnych w firmie:
    > Np. przychodzi klient i mówi:"chcę kupić długopis czy cośtam". Ty mu
    > wystawiasz fakturę, faktura weszła do systemu. A teraz on mówi:
    > "rozmyśliłem się" i wychodzi.
    > Zostałeś z fakturą, która:
    > 1) Dokumentuje nieistniejącą transakcję (nie było wydania towaru, czyli

    No to po takim opisie, jak do transakcji dojdzie, ale klient powie
    "moment, ja jestem Kowalski Adam, a nie Jan, i nip tez mam inny",
    To mamy dokument omylkowo wystawiony do nieistniejacej transakcji
    sprzedazy Janowi Kowalskiemu. A skoro nie wprowadzony do obrotu, to
    mozna anulowac.

    > To nie jest fałszerstwo. Przecież nikt tej faktury nie sfałszował.

    To niech bedzie "poswadczyl nieprawde" :-P

    > Chyba coś przegapiłem... Masz na myśli to, że zadzwonił na infolinię "i
    > tak mu powiedzieli, żeby tak zrobił"?
    > No ja bym tego nie potraktował jak prośby ze strony US... :)

    Nie, po kontroli US pismo napisze, ze mu sie nie zgadza i prosi o
    korekte JPK lub deklaracji.

    > Czemu wszyscy myślą, że tam sami debile pracują? :):)

    bo zasiadaja w Sejmie :-)

    Bo korekta miala raczej sluzyc do korekt ilosciowych/cenowych.
    A tu widzisz - trzeba dopiero interpretacji, zeby powiedziec co w tak
    typowym przypadku zrobic.
    Sejm jakos niewyraznie zapisal, to urzednicy moga pominac w
    specyfikacji.

    > Przecież błąd w danych nabywcy/błędny nabywca to nie taka rzadkość.
    > Kupa firm ma podobne nazwy, a dużo programów do wystawiania faktur
    > pozwala wyszukać odbiorcę "po symbolu" czy po nazwie, a nie wymusza np.
    > po nip-ie czy regonie. Ludzie zgarniają fakturę z lady nie patrząc i
    > wychodzą.

    I co potem ? Korekte dostaja, czy fakture sie drze i wystawia
    poprawna, bo po co mieszac w kontrolach ?

    > Nie nie nie :)
    > Podałem je jako podparcie do tego co napisałem. Żeby mi ktoś nie
    > napisał, że to sobie z palucha wyssałem.

    Skoro interpretacje byly, to znaczy, ze nie bylo wyraznie zapisane czy
    powszechnie znane.

> [...]
    > inaczej interpretują słowa "pomyłka" w nazwie nabywcy (co naturalne,
    > interpretują to na swoją korzyść, czyli szerzej).
    > Ale prawo czyta się też z uwzględnieniem intencji prawodawcy. Tak robią
    > (powinny robić...) sądy. Więc sądy ograniczają (co naturalne ;)) zakres
    > potocznego rozumienia słowa "pomyłka".
    > Gdyby ustawodawca chciał by notą można było poprawiać błędy, to
    > napisałby "fakturę zawierającą błędy", a skoro nie napisał "błędy", lecz
    > napisał "pomyłki" to widocznie o coś temu ustawodawcy chodziło.
    > Tak się prawnicy bawią językiem i takie, a nie inne interpretacje produkują.

    Sugerujesz, ze jak wybralem zlego klienta, to to jest blad a nie
    pomylka, i art sie nie stosuje ? :-)

    > Czyli poprawka błędu w nazwie - OK, literówka w NIPie - OK, a nawet
    > błędu w numerze faktury (ktoś może ręcznie klepać i nadawać numery np. w
    > jakimś exelu i też się pomylić) - też OK. To wszystko notą.

    Wystawioną przez odbiorce.
    On bedzie swietnie wiedzial, ze wystawca sie w numerze faktury
    pomylil, wiec mu to skoryguje :-)

    No ale pewnie tak, przeciez tam (w Sejmie) idioci nie pracuja :-P

    J.