  • 1. Data: 2003-12-01 10:11:21
    Temat: Leasing, jak nie zapłcić VAT przy sprzedaży ST
    Od: "mb" <m...@w...pl>

    Witam,
    Prowadzę DG, KPiR, płatnik VAT. Wziąłem samochód siężarowy w leasing
    operacyjny. Odliczam VAT od każdej raty leasingowej. Po zakończonej
    umowie leasingu, dokonam wykupu samochodu na firmę i wprowadzę go do
    EST. I teraz nasuwa mi się takie pytanie. Czy jeśli wykupując samochód
    za kilkaset złotych nie odliczę sobie VATu naliczonego, to sprzedając
    ten samochód nie będę miał obowiązku odprowadzać VATu należnego do US ?
    Zgodnie z zasadą, że mam obowiązek odprowadzić VAT należny tylko wtedy,
    gdy przy zakupie ST skorzystałem z prawa odliczenia VATu naliczonego.
    Jeśli się mylę to byłbym wdzięczny gdyby ktoś zepsuł mi humor i
    wyprowadził mnie z błędu.

    Michał

  • 2. Data: 2003-12-01 10:36:48
    Temat: Re: Leasing, jak nie zapłcić VAT przy sprzedaży ST
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik mb napisał:

> [...]
    > Zgodnie z zasadą, że mam obowiązek odprowadzić VAT należny tylko wtedy,
    > gdy przy zakupie ST skorzystałem z prawa odliczenia VATu naliczonego.

    Nie "skorzystał" a "miał prawo".
    Jeżeli miałeś prawo do odliczenia to VAT przy sprzedazy naliczyć musisz.
    Fakt że nie oliczyłes i zrobiłes prezent skarbowi państwa to twoja
    prywatna sprawa.

    Maddy psująca humory

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-12-01 10:43:39
    Od: "mb" <m...@w...pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message:

> [...]
    musisz.
    > Fakt że nie oliczyłes i zrobiłes prezent skarbowi państwa to twoja

    Wielkie dzięki, wyprowadziłać mnie z bardzo wielkiego błędu, w który
    wprowadzono mnie w poważnie wyglądającej kancelarii prawniczej.

    Michał - teraz bardzo niewesoły :(

  • 4. Data: 2003-12-01 10:47:05
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    > Jeśli się mylę to byłbym wdzięczny gdyby ktoś zepsuł mi humor i
    > wyprowadził mnie z błędu.

    wg mnie sie mylisz bo wykup jest czescia calosci.
    a moglbys mi wytlumaczyc dlaczego nie chcesz odliczac vatu od wukupu?

    vladi

  • 5. Data: 2003-12-01 11:03:32
    Od: "mb" <m...@w...pl>

    "vladi" <x...@i...pl> wrote in message:

    > wg mnie sie mylisz bo wykup jest czescia calosci.

    eee, chyba nie jest. Specjalistą nie jestem, a wypowiadam się na
    podstawie tego co przeczytałem na grupie.

    > a moglbys mi wytlumaczyc dlaczego nie chcesz odliczac vatu od wukupu?

    No właśnie po to, żeby nie zapłacić VATu przy sprzedaży tego ST. Ale z
    odpowiedzi Maddy wynika, że VAT i tak będe musiał zapłacić.

    Michał

  • 6. Data: 2003-12-02 05:28:57
    Od: "PiracyOEM" <p...@w...pl>

    Użytkownik "mb" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > gdy przy zakupie ST skorzystałem z prawa odliczenia VATu naliczonego.
    > Jeśli się mylę to byłbym wdzięczny gdyby ktoś zepsuł mi humor i

    A ja bym sugerowal, zeby nie wykupowac samochodu na DG, tylko na siebie jako
    osobe prywatna. Po tym, wprowadzic samochod do dzialalnosci gospodarczej
    poprzez jakies oswiadczenie. Dzieki temu samochod bedzie wprowadzony do DG
    bez VATu i nie trzeba bedzie odprowadzac VATu przy sprzedazy. Dodatkowo do
    EST samochod bedzie mozna wprowadzic wg wartosci rynkowej, a nie wg wartosci
    zakupu, no i dalej amortyzowac.

  • 7. Data: 2003-12-02 07:28:40
    Od: "MK" <i...@o...pl>

> [...]
    > bez VATu i nie trzeba bedzie odprowadzac VATu przy sprzedazy. Dodatkowo do
    > EST samochod bedzie mozna wprowadzic wg wartosci rynkowej, a nie wg

    To by było zbyt łatwe, niestety :-(

    Problem w tym, że większość (o ile nie wszystkie, bo być może są na to
    przepisy) umów leasingowych jest tak skonstruowana, że za 1% wartości
    samochodu może wykupić pojazd tylko dotychczasowy leasingobiorca. Owszem,
    leasingobiorca może wskazać nabywcę (np. siebie jako osobę prywatną), ale
    tenże nabywca może kupić po cenie rynkowej :-/

    Tak, że wydaje mi się tutaj, że dupa zbita :[ A szkoda, sam jestem
    leasingobiorcą dwóch samochodów ...

    pozdrawiam,
    MK.

  • 8. Data: 2003-12-02 07:45:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik PiracyOEM napisał:

> [...]
    > EST samochod bedzie mozna wprowadzic wg wartosci rynkowej, a nie wg wartosci

    Świetna rada. Byłaby świtetna gdyby nie fakt. że samodzielne ustalenie
    wartości początkowej wg. wartości rynkowej przedmiotu jest dozwolone
    wyłacznie w wypadku gdy nie możemy ustalic rzeczywistej ceny nabycia.

    Jak zamierzasz wmówić skarbówce że pare dni po wykupie nie pamiętałes za
    ile wykupiłes samochód? Nie mówiac juz o tym, że odnosisz w koszty tą
    samą wartość dwukrotnie.
    Dla mnie bomba...

    ...podatkowa.

    Niestety, przekonanie że w urzędach skarbowych pracują osoby umysłowo
    ociężałe często kończy się wielkim rozczarowaniem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2003-12-02 11:28:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, PiracyOEM wrote:

> [...]
    [...]
    >+ A ja bym sugerowal, zeby nie wykupowac samochodu na DG, tylko na siebie jako

    No to może ty mi odpowiesz - bo jak dotąd wszyscy którzy mieli
    koncept "kupienia na siebie" uchylali się od odpowiedzi na to
    pytanie.
    Mianowicie: czy transakcja leasingu to jest *jedna* transakcja,
    czy "ileś_tam" niezależnych transakcji ?
    Przypomnę że przed wpisaniem leasingu do UoPDoOF USy czasami
    traktowały każdy krok leasingu jako osobną transakcję z wiadomymi
    skutkami.
    I że ustawa o VAT w kwestii odliczania odwołuje się tu i ówdzie
    do UoPDoOF....

    Krótko mówiąc: czy poza ew. własnym przekonaniem :) masz jakiś
    zapis prawny pozwalający raz traktować ci rzeczony leasing
    jako *jedną* transakcję (aby mieć prawo wykupu z niską wartością
    i z tego tytułu nie dostać darowizny :> w wysokości: cena_rynkowa
    minus cena_wykupu) a drugi raz jako *dwie* transakcje, gdzie
    jedna podlega pod VAT a druga nie ??
    Bo mi się to NIJAK nie podoba :[

    >+ Po tym, wprowadzic samochod do dzialalnosci gospodarczej
    >+ poprzez jakies oswiadczenie.

    No to pomijając ww. zastrzeżenia pojawi się pytanie czy
    przypadkiem nowy artukuł Ordynacji ("obejście podatku")
    nie da się zastosować :] (pomijając sprawę czy jest on
    zgodny z zasadami prawnymi czy nie :)).

> [...]
    >+ EST samochod bedzie mozna wprowadzic wg wartosci rynkowej, a nie wg wartosci

    Ech, piękne :)
    Znaczy: kupujesz za 2000 zł, przekazujesz na DG i przybywa ci 20 000
    wartości samochodu ? :)
    Możesz zapodać podstawę prawną do takiej wyceny ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2003-12-02 18:15:28
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

    Ponieważ było to poruszane, napiszę tak:
    umowa leasingu zawierana przez strony wygląda tak:

    "Umowa leasingu operacyjnego, zawarta w dniu ......, pomiędzy.......,
    reprezentowaną przez .....,zwaną dalej Finansującym, a:
    imię i nazwisko, zamieszkałym....,dowód osobisty...., pesel...., prowadzącym
    działalność gospodarczą, wpisaną do ewidencji ....., pod numerem....., pod
    nazwą ....., zwanym dalej Korzystającym......"

    i analogicznie:
    "Umowa zobowiązująca do sprzedaży, zawarta....., zwanym dalej Sprzedającym,
    a:
    imię i nazwisko,.........., zwanym dalej kupującym" itd

    Właściwa konstrukcja umowy źródłem sukcesu ! Umowa jak najbardziej
    prawidłowa w myśl KC, jak ma się do ustawy o VAT ? Niech martwią się
    prawnicy, do tej pory żaden US tego nie zakwestionował.

    Stasiek G.