  • Data: 2019-08-12 11:37:26
    Temat: Re: PodaRTki...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-08-12 o 10:56, J.F. pisze:

    >nie, raczej zlikwidować, system taki jest patogenny, tworzy
    >patologiczne sytuacje i jest niewychowawczy.

    >jak popatrzysz na szczegóły, to jednak nie do końca. Nawet jak jest
    >coś podobnego w kolebce takiego systemu, czyli w Niemczech, to z
    >niego dostajesz tak naprawdę emeryturę socjalną... Ci Niemcy, co
    >kłują w oczy, że na emeryturze, to oni sobie żyją, mają ją z
    >dodatkowych ubezpieczeń. Czyli z systemu kapitałowego.

    IMO Niemcy mieli dobre emerytury, ale sie skonczylo.
    NRD ich obciazylo ...

    >Kiedy próbowaliśmy ioi co w nim nie wyszło? Bo ja nie znam żadnych
    >prób poza OFE, które rozmontowano zanim zaczęło działać (pomijam
    >fakt, że konstrukcja była do drobnej poprawy)...

    Bo budzetu nie bylo stac na OFE :-)

    No coz, temat jest bardziej skomplikowany.
    Jak wprowadzali OFE, to sie pytalem - co za duren to wymyslil.

    Rachunek moj byl mniej wiecej taki: srednia krajowa powiedzmy 1000 zl
    (1997). Ile to euro to juz chyba nie znajde ... ale zakladam ze
    Niemiec zarabial
    4-5 razy wiecej.

    Za tych 20 lat licze, ze bedziemy zarabiac polowe tego co Niemiec.
    Tyle ze z powodu inflacji to bedzie znacznie wieksza kwota - no i mamy
    srednia krajową co 4500 zl
    To ile beda warte te grosze odkladane od pensji 1000 zl ?

    Oczywiscie dobrze zainwestowane beda przynosic zysk ... ale czy aby na
    pewno wiekszy niz inflacja ?

    I tu sie moje rachunki nie sprawdzily, i musze OFE pochwalic -
    jednostka uczestnictwa jest teraz ok 40zl, wzrosla 4 razy od
    poczatkowych 10zl.
    Dobrze OFE inwestowaly.

    Ale ... z przymusu inwestowaly duzo w obligacje SP, a z wyboru chyba
    jeszcze wiecej.
    Bo rynek akcji to zmienny byl - mozna bylo zarobic, mozna bylo
    stracic.

    Czyli to co OFE "zarobily", to w duzej czesci panstwo im zaplacilo.
    A OFE zgarnely za to prowizje ... gdzie tu sens, gdzie logika ?

    Jeszcze kiedys bym napisal, ze lepiej miec obligacje niz obietnice w
    ZUS, bo obligacji to tak latwo panstwo nie zlikwiduje ... ale Tusk
    mnie wyleczyl z mrzonek :-(

    No i tak mnie czasem nachodzi, czy to OFE nie sluzylo temu, zeby komus
    napchac kase, a obywatel ... niedlugo uslyszy "ale o co chodzi, wiecej
    pan nie odlozyl, wiecej sie nie nalezy"

    A teraz przyjdzie PiS, jednym da 13 i 14 emeryture, a drugim zabierze
    12 i 11. Ale bedzie sprawiedliwosc .. spoleczna.

    >sorki, ale przemysł, obecnie będzie potrzebował mniej ludzi,
    >szczególnie ze słabym wykształceniem i małymi umiejętnościami.
    >Postępuje automatyzacja i postępować będzie.

    Owszem, ale sie okazuje ze i ta automatyzacja wymaga ludzi, i to w
    polowie z malymi umiejetnosciami.

    A automatyzacja ... bedzie sie rozwijac w krajach o najnizszych
    podatkach :-(

    J.