    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jeszcze raz srodek trwaly
    Date: Thu, 13 Nov 2008 00:22:40 +0100

    On Wed, 12 Nov 2008, Anax WRC wrote:

    > Gotfrydzie zeby ujednolicic:)
    > wracam do sprawy aparatu. Kupuje body za 4k netto , wrzucam w jednorazowa
    > amortyzacje do 50k euro,

    ...a najpierw czytasz moją uwagę zapisaną niżej, nie na 1 liście
    odpowiedzi, lecz drugiej ;) (patrz "fanfary").
    Przychodzi kontrola i Ci "wyrzuca" z amortyzacji :P za ten okres :D

    > ktora mi przysluguje, nie interesuja mnie inne
    > obostrzenia zwiazane z pomoca publiczna. Dwa dni pozniej kupuje obiektyw za
    > 2k. I co z nim w takim wypadku robie? Moge go bezposrednio w koszty wrzucic
    > i zawrzec w EW?

    Wymagasz trudnej rzeczy :[
    Zabiorę się od tyłu ;), czyli najpierw możliwości "rozłożenia"
    *o ile ona istnieje* (w ogóle, w Twoim przypadku poddaję w wątpliwość).

    Po pierwsze:
    - widac, że wraz z upływem czasu interpretacje zmieniają się na mniej
    rygorystyczne, pewnie dlatego że kiedyś sprzęt typu "drukarka zdolna
    pracować przez sieć" był rzadkością
    Po drugie:
    - od zawsze jednym z kryteriów "odrębności" jest fakt istnienia odrębnej
    pozycji w KŚT. O ile w przypadku "problemu drukarki" jest jasne, że
    właśnie z powodu KŚT nie da się go porównać do "problemu przyczepy"
    (jako że dla przyczep przewidziano odrębne KŚT!), to przyznaję
    że nie wiem jak jest z obiektywami
    Po trzecie:
    - najlepszą linią obrony, jeśli ktoś CHCE tak zrobić, jest posiadanie
    kilku "bazowych" ST do których można "przełączać" peryferia.
    Jeśli coś wzbudza moje obawy to niska cena obiektywu :P, co
    może sugerować że jest "APS-only" a tym samym zakup zabytkowego
    Zenita "w celu posiadania drugiego ST" może być dyskusyjny :D

    > czy moze musze go traktowac jako ulepszenie srodka
    > trwalego?i za nastepne dwa dni dokupuje lampe za powiedzmy 1k. Taka sama
    > procedura jak z obiektywem?
    > jesli tak to podnosze w jakis magiczny sposob wartosc poczatkowa samego
    > body- ktore juz jest zamortyzowane dzieki jednorazowej amortyzacji?

    Primo:
    Nie "magicznie", tak się robi PRAWIE ZAWSZE.
    I jest to niekiedy cenna cecha - jak się posiada ST o wysokiej
    wartości początkowej (mimo mozliwej niskiej wartości rynkowej!)
    to jego "ulepszanie" skutkuje liczeniem wysokich rat amortyzacyjnych :)
    Secundo:
    PRAWIE dotyczy tego, ze ulepszenie w przypadku "peryferii" zalicza
    się TYLKO przy przekroczeniu progu (3500 zł), z ustawy nie wynika
    wręcz PRAWO do ulepszania o niższą kwotę!

    A teraz tertio i fanfary :)
    Popełniasz drobny kiks. Zakładam, że sprzęt kupujesz po to, aby
    SAMEMU robić nim zdjęcia (a nie np. wynajmować), dobrze zakładam?

    Nie można wtedy zaliczyć *samego* aparatu do środków trwałych!!

    Środek trwały jest "kompletny i sprawny" (w dniu oddania do
    używania) a środka trwałego NIE ujmuje się w ewidencji
    W DNIU ZAKUPU, a dopiero W DNIU ODDANIA DO UŻYWANIA!

    Czyli kupuje się *co najmniej* aparat i obiektyw i *dopiero
    wtedy* robi z tego "jedność" (licząc sobie na boku sumę
    cen zakupu, dodając koszty transportu :D i *montażu* :P)
    i *całość* wpisuje się *raz*!

    Nie ma *żadnych* przeszkód, aby aparat leżał sobie w pudełku
    (a nawet jak będzie wyjęty to też nie przeszkoda) i czekał
    nie tylko na obiektyw ale również lampę - nawet jak będzie
    kupiona za tydzień czy dwa.
    Z tą uwagą, że jeśli przed "wpisaniem" dokupione zostaną np.
    zapasowe akumulatory to *również* dolicza się je do tego
    ST... (chyba że leżą w magazynie w roli "materiału" :))

    > chcialem kupic caly zestaw w jednym sklepie to wtedy chyba moglbym
    > potraktowac caly komplet z lampa jako jeden srodek trwaly i wrzucic
    > wszystkow EŚT ale bardziej oplacalnie jest kupic kazda rzecz w innym
    > sklepie.

    Ale to Ci w niczym nie przeszkadza ze skorzystania z takiej samej
    procedury, prawda?
    Zakup, zakup, zakup, suma, EST, amortyzacja.

    Tu *uwaga*: oczywiscie jeśli zakup odbywa się *z zamiarem* przeznaczenia
    czegoś na ST, to fakt że wpisu do EST *jeszcze* nie ma w niczym
    nie narusza zasad rozliczania VAT! (VAT liczy się "jak od każdego
    zakupu", na bieżąco, mimo że części do montażu ST leżą i czekają
    na lepsze czasy, tylko ujmuje się w innej pozycji VAT-7*).

    pzdr, Gotfryd