eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Samochód ciężarowy: odliczenie VAT od paliwa a homologacja N1

Samochód ciężarowy: odliczenie VAT od paliwa a homologacja N1

2014-04-14 12:08

Samochód ciężarowy: odliczenie VAT od paliwa a homologacja N1

Samochód ciężarowy: odliczenie VAT od paliwa a homologacja N1 © Gudellaphoto - Fotolia.com

Nabyty w 2003 r. samochód ciężarowy Skoda Fabia, posiadający homologację N1, z czterema miejscami siedzącymi oraz dopuszczalną ładownością przekraczającą 500 kg, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa służącego do jego napędu. Wnioski takie płyną z interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31.03.2013 r. nr ITPP2/443-24/14/RS.

Przeczytaj także: Odliczenie VAT gdy samochód demonstracyjny

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupił w 2003 r. samochód ciężarowy marki Skoda Fabia. W momencie zakupu spełniał on wymogi pojazdu ciężarowego zgodnie z posiadaną homologacją N1 z 2003 r. Samochód ten posiada 4 miejsca siedzące, zaś jego ładowność przekracza 500 kg. W samochodzie została także zamontowana przegroda oddzielająca część ładunkową od pozostałej. Wnioskodawca zadał pytanie, czy od 1 stycznia 2014 r. może odliczać podatek VAT zawarty w cenie kupowanego paliwa służącego do napędu tego samochodu? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) W związku z tym, że wniosek złożony w dniu 10 stycznia 2014 r. dotyczył stanu faktycznego niniejszą interpretację wydano wg stanu prawnego obowiązującego ww. dacie.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

fot. Gudellaphoto - Fotolia.com

Samochód ciężarowy: odliczenie VAT od paliwa a homologacja N1

Nabyty w 2003 r. samochód ciężarowy Skoda Fabia, posiadający homologację N1, z czterema miejscami siedzącymi oraz dopuszczalną ładownością przekraczającą 500 kg, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa służącego do jego napędu.


Przepis art. 88a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r., stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 86a ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia:
1. samochodów osobowych,
2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony
- kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:
1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5. pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;
6. pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
b. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
c. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;
7. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

W świetle ust. 4 tegoż artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Analiza powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że do pojazdów samochodowych spełniających warunki określone w art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) ustawy, nie ma zastosowania zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, o którym mowa w art. 88a ustawy, bowiem dotyczy on tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, wskazanych w art. 86a ust. 1 ustawy. (…)

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że skoro nabyty w 2003 r. samochód (Skoda Fabia), posiada 4 miejsca siedzące a jego dopuszczalna ładowność przekracza 500 kg i posiada homologację, z której wynika, że jest to samochód ciężarowy (N1), to przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do jego napędu pod warunkiem, że nie zachodzą ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że z dniem 1 kwietnia 2014 r. ulegają zmianie regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu pojazdów wykorzystywanych w prowadzonej działalności, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312). (…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: