eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Wartość początkowa samochodu osobowego z zagranicy

Wartość początkowa samochodu osobowego z zagranicy

2014-09-29 13:46

Przeczytaj także: Wartość początkowa samochodu osobowego małżonków


Zgodnie z art. 22g ust. 3 ww. ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W przypadku poniesienia kosztu w walucie obcej koszty przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 22g ust. 5 powołanej ustawy, cenę nabycia, o której mowa w ust. 3, oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Różnice kursowe naliczane są w chwili ich realizacji, tj. w dniu zapłaty zobowiązania w walucie obcej, gdy kurs waluty z tego dnia jest różny od kursu z dnia zarachowania kosztu.

Dokonując analizy art. 22g ust. 3 ustawy przy ustaleniu wartości początkowej samochodu należy uwzględnić:
• cenę należną zbywcy,
• koszty transportu samochodu,
• koszty załadunku i wyładunku,
• koszty ubezpieczenia w drodze,
• koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych,
• odsetki i prowizje,
• cło i podatek akcyzowy od importu samochodu,
• podatek od towarów i usług,
• inne koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania samochodu do używania,
• różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego.

Punktem wyjścia do ustalenia wartości początkowej samochodu nabytego w drodze kupna jest cena należna zbywcy. Jest to cena wynikająca z dokumentu potwierdzającego transakcję kupna-sprzedaży, czyli w Pana przypadku rachunek zakupu. W celu ustalenia wartości początkowej samochodu cenę tę należy podwyższyć o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z cytowanego wyżej art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że amortyzacji podlegają kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki transportu.

Zatem wszystkie wydatki poniesione w związku z przystosowaniem środka trwałego do stanu umożliwiającego wykorzystanie go na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej są składnikami wartości początkowej i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, lecz zwiększają wartość początkową tego środka trwałego stanowiącą podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Przepisy podatkowe nie określają pojęcia „kompletne i zdatne do użytku”. Natomiast z przepisu art. 71 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.), który reguluje m.in. zasady rejestracji pojazdów i dopuszczania ich do ruchu wynika, że dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Samochód jest dopuszczony do ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.

Poniesienie powyższych wydatków jest niezbędne do zarejestrowania samochodu sprowadzonego z zagranicy. Nie można uznać za samochód kompletny i zdatny do używania, który nie jest zarejestrowany i nie jest dopuszczony do ruchu. Zatem opłaty ponoszone przy rejestracji samochodu dotyczące dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu, nalepki kontrolnej i innych kosztów zwiększają jego wartość początkową, od której będą naliczane odpisy amortyzacyjne.(…)

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż wydatki o których mowa we wniosku są związane z przystosowaniem środka trwałego do użytkowania. Zatem zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 22g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, mając na uwadze art. 22g ust. 3 ww. ustawy, w przedstawionej sytuacji wartość początkową przedmiotowego środka trwałego będzie stanowiła cena nabycia powiększona o wartość wszystkich nakładów, które miały miejsce przed przekazaniem do używania nabytego samochodu osobowego, bowiem poniesione koszty są bezpośrednio związane z przystosowaniem środka trwałego do stanu zdatnego do używania.(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: