eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Zapłata gotówką za transakcję ponad 15 000 zł w kosztach firmy?

Zapłata gotówką za transakcję ponad 15 000 zł w kosztach firmy?

2017-05-09 12:20

Zapłata gotówką za transakcję ponad 15 000 zł w kosztach firmy?

Zaliczanie do kosztów podatkowych transakcji zapłaconych gotówką © Piotr Adamowicz - Fotolia.com

Od początku 2017 r. ustawy o podatku dochodowym przewidują restrykcje pozbawiające kosztów uzyskania przychodów tych, którzy płacą za dokonane zakupy gotówką. Limit kwotowy transakcji, która w taki sposób może zostać uregulowana wynosi 15 000 zł. Niekiedy jednak ograniczeń tych można nie brać pod uwagę.

Przeczytaj także: Wpłata w banku a wydatki w podatkowych kosztach uzyskania przychodu

Co mówią przepisy?


Z dniem 1 stycznia 2017 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zbliżone przepisy dotyczą też podatników CIT-u) dodano nowe regulacje (art. 22p) karcące podatników, którzy nie przestrzegają przepisów o swobodzie działalności gospodarczej co do sposobu regulowania swoich zobowiązań.

Otóż podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji (określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Jeżeli podatnik najpierw dysponował fakturą (bądź innym dowodem dokumentującym koszt) i zdążył już ją „wrzucić” w koszty, po czym dokonał zapłaty bez pośrednictwa rachunku płatniczego, jest obowiązany skorygować te koszty w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata.


Co przy tym niezwykle ważne, taki sposób postępowania odnosi się nie tylko do bieżących zakupów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu, ale także do zaliczania do tych kosztów odpisów amortyzacyjnych naliczanych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych, gdzie zapłata została dokonana „z naruszeniem prawa” (czyli nie dokonano jej w odpowiedniej formie).
Mamy tutaj oczywiście określony limit kwotowy. Omawiane wyżej ograniczenia co do sposobu regulowania swoich zobowiązań odnoszą się tylko do transakcji, których wartość przekracza 15 000 zł (brutto). W przypadku transakcji walutowych odpowiedniego przeliczenia należy dokonać wg średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Należy też pamiętać, że w przypadku transakcji o wartości przekraczających wspomniany limit cała kwota musi zostać uregulowana za pośrednictwem rachunku płatniczego. Jeżeli jej część (powiedzmy do 15 000 zł) uregulujemy gotówką, a resztę przelewem, wartość zapłacona gotówką nie będzie zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
Szerzej o podzieleniu płatności na gotówkową i przelew pisaliśmy w artykule: Liczenie kosztów podatkowych w 2017 r. ponad limit 15.000 zł.

fot. Piotr Adamowicz - Fotolia.com

Zaliczanie do kosztów podatkowych transakcji zapłaconych gotówką

Czy zapłata gotówką za transakcję powyżej 15 000 zł przekreśla możliwość zaliczenia jej do kosztów podatkowych? Okazuje się, że nie w każdym przypadku. Ważny jest tutaj m.in. status stron tej transakcji.


Nie każdy zakup objęty ograniczeniami


Kiedy ograniczeniami w zaliczaniu do kosztów podatkowych transakcji gotówkowych nie musimy się przejmować? Przypadków takich jest kilka.

Pierwszy z nich to wartość transakcji. Jeżeli ta opiewa na kwotę do 15 000 zł, sposób jej uregulowania nie wpływa na prawo rozpoznania kosztów uzyskania przychodu (ewentualnie obowiązku ich skorygowania).

Przypadek drugi to zapłata w sposób inny niż pieniężny (barter, kompensata). Organy podatkowe zgodnie twierdzą, że takie niepieniężne uregulowanie zobowiązania jest w ogóle poza nowymi regulacjami sankcyjnymi przepisów ustaw o podatku dochodowym (czyli art. 22p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ogóle się tutaj nie stosuje).

Przypadek trzeci to zakup dokonany przez nie-przedsiębiorcę - np. podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, który podatek liczy od faktycznego dochodu na podstawie prowadzonych ksiąg. Art. 22p wspomnianej ustawy mówi bowiem, że ograniczenia w rozpoznawaniu kosztów stosują wyłącznie podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą (inaczej jest w przypadku podatników CIT - tutaj bowiem ograniczenie odnosi się do wszystkich podatników).
Tym samym podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, a płacący z tego tytułu podatek od dochodu, może regulować gotówkowo swoje zobowiązania bez ograniczeń, a koszty podatkowe i tak rozpozna. Podobnie jest w przypadku chociażby podatników, którzy muszą rozliczyć się z fiskusem ze sprzedaży nieruchomości czy nawet ruchomości (np. samochodu przed upływem 6 miesięcy od jego zakupu). Nawet jeżeli zapłacili gotówką za fakturę czy umowę przekraczającą 15 000 zł, koszty będą mogli rozliczyć bez większych problemów.

Przypadek czwarty to zakup od nie-przedsiębiorcy, czyli przykładowo osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, rolnika ryczałtowego (chociaż w przypadku zakupu płodów i usług rolnych pojawiają się problemy z odliczeniem VAT) czy wręcz rolnika będącego czynnym podatnikiem VAT.

Co od takich osób może kupować przedsiębiorca? Często są to środki trwałe (samochody, maszyny, w tym ciągniki rolnicze) bądź towary handlowe (w przypadku chociażby komisów samochodowych, czy też wspomniane już wyżej płody rolne, nieruchomości w branży deweloperskiej itd.), a nawet płacone podatki czy opłaty mogące stanowić koszty podatkowe (np. od nieruchomości, środków transportowych).

Skąd ten ostatni wyjątek? Otóż art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą powinno następować za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:
  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 zł.

Warunki dla obowiązywania tej regulacji muszą być spełnione łącznie. Stąd zawierając transakcję z nieprzedsiębiorcą ograniczenie w rozpoznawaniu kosztów uzyskania przychodu nie ma w ogóle zastosowania.

Fiskus potwierdza


Podobny pogląd wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB-1-1.4511.53.2017.2.WRz, w której czytamy:
„(...) Odnosząc się do powołanych wyżej przepisów w pierwszej kolejności zauważyć należy, że art. 22p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się do tych transakcji, których drugą stroną jest inny przedsiębiorca, co wynika wprost z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Chodzi tu zatem o umowę zawieraną pomiędzy przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą, a nie pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, a więc niebędącymi przedsiębiorcami. (...)

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca zwiera transakcje kupna samochodów o wartości przekraczającej 15.000 zł, z osobami niebędącymi przedsiębiorcami (a więc nieprowadzącymi działalności gospodarczej), to ograniczenie wynikające z art. 22p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miało do niego zastosowania. W konsekwencji Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej całą kwotę wartości wydatków poniesionych na nabycie ww. samochodów. (...)”

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: