eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › PIT: COVID-19 na cele mieszkaniowe nie wpływa

PIT: COVID-19 na cele mieszkaniowe nie wpływa

2020-06-10 13:40

Przeczytaj także: Ulga mieszkaniowa: to pieniądze ze sprzedaży nieruchomości trzeba wydać


Ponadto, Wnioskodawczyni chciałaby uzyskać odpowiedź dotyczącą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu ze sprzedaży w dniu 14 lutego 2018 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz udziału 11/12 części w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego w dniu 9 lutego 2018 r., jeżeli przeniesienie przez dewelopera na rzecz Wnioskodawczyni prawa własności do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość nastąpi do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i zakończenia stanu epidemii, przy jednoczesnym uwzględnieniu, że w związku z ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii z powodu COVID-19 bieg terminów w postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw – nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres, zgodnie z art. 15 zzr ust. 1 w zw. z art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

W związku z zagrożeniem rozprzestrzeniania się zakażeń wirusem SARS-CoV-2 w dniu 8 marca 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.; dalej: ustawa COVID-19). Określono w niej zasady i tryb zwalczania zakażenia, zapobiegania rozprzestrzenianiu się oraz zwalczania skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby COVID-19.

Zgodnie z brzmieniem art. 15zzr ust. 1 ustawy COVID-19, dodanym przepisem art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw COVID-19 (Dz. U z 2020 r., poz.568), w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów:
1. od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem lub organem,
2. do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki,
3. przedawnienia,
4. których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności, a także popadnięcie w opóźnienie,
5. zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony,
6. do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju
– nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Zgodnie z art. 15zzs ust. 1 pkt 6 ustawy COVID-19, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Podstawowym podziałem terminów w prawie podatkowym jest rozróżnienie terminów materialnych i terminów procesowych. Ich prawidłowe rozróżnienie jest o tyle istotne, że w przypadku terminów procesowych podatnik (jednostka) ma możliwość obrony przed negatywnymi skutkami ich uchybienia (może wystąpić o przywrócenie terminu). Natomiast terminy materialne są nieprzywracane – ich niezachowanie powoduje definitywną bezskuteczność czynności dokonanej po terminie.

We wskazanym powyżej przepisie ustawodawca określił m.in., że w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii następuje zawieszenie biegu terminów w postępowaniach administracyjnych, które to zaliczane są do terminów procesowych. Natomiast, art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przepis prawa materialnego, a więc wynikający z niego termin ma zatem charakter materialnoprawny, któremu uchybienie wywołuje skutek prawny w postaci wygaśnięcia praw i obowiązków o charakterze materialnym. Powyższy termin nie podlega regulacjom zawartym w przepisach art. 15zzr i 15zzs ustawy COVID-19. W konsekwencji, dwuletni termin wskazany w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., nie ulegnie zmianie.

Ponadto należy podkreślić, że przepisy art. 15zzr i 15zzs ustawy COVID-19 nie kształtują terminów wykonania zobowiązań cywilnoprawnych wynikających z zawartych umów, w tym zawartej przez Wnioskodawczynię umowy deweloperskiej, która przewidywała przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, który zobowiązała się kupić Wnioskodawczyni, w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. Zatem, już pierwotnie określony umowny termin wykonania zobowiązania przez dewelopera w postaci przeniesienia prawa własności lokalu mieszkalnego na nabywcę, wykraczał poza termin wydatkowania uzyskanego w 2018 r. przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego, wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, przeniesienie własności lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego na rzecz Wnioskodawczyni powinno nastąpić do 31 grudnia 2020 r., czyli w terminie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych, aby Wnioskodawczyni mogła skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2018 r.

Tutejszy Organ wskazuje jednocześnie, że art. 15zzr i art. 15zzs ustawy COVID-19 zostały uchylone przez art. 46 pkt 20 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. (Dz. U. z 2020 r., 875) zmieniającej ustawę COVID-19 i utraciły moc z dniem 16 maja 2020 r. Zatem, w dacie sporządzenia niniejszej interpretacji powyższe przepisy przestały obowiązywać.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym, wydawana przez Organ podatkowy indywidualna interpretacja powinna dotyczyć wyłącznie przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie, wspomniana interpretacja indywidualna jest ograniczona w swoim zakresie do stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia (jeżeli przedstawiony we wniosku opis dotyczy stanu faktycznego) lub stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji (jeżeli opis dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę). Zatem, nie jest możliwe ustosunkowanie się Organu podatkowego do przepisów prawa, nie spełniających definicji przepisów prawa podatkowego oraz takich, które na dzień wydania interpretacji utraciły moc obowiązującą.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu ze sprzedaży w 2018 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i udziału 11/12 części w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, jeżeli przychód z powyższych sprzedaży zostanie wydatkowany przez Wnioskodawczynię na realizację własnych celów mieszkaniowych nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. nabycie do dnia 31 grudnia 2020 r. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność. Oznacza to, że jeśli do tego czasu Wnioskodawczyni nabędzie od dewelopera prawo własności do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, w którym będzie zaspokajała własne potrzeby mieszkaniowe (zamieszkiwała), to będzie Jej przysługiwało zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega regulacjom zawartym w art. 15zzr i 15zzs ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W konsekwencji, dwuletni termin wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., nie ulegnie zmianie.(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: