eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Architekt nie musi mieć kasy fiskalnej on-line

Architekt nie musi mieć kasy fiskalnej on-line

2021-06-08 13:38

Przeczytaj także: Od lipca 2021 r. kolejni przedsiębiorcy z kasami fiskalnymi on-line


Roboty budowlane na gruncie PKWiU z roku 2015 sklasyfikowane są w sekcji F w dziale 41, 42 i 43.
Z punktu widzenia ustawy – klasyfikować je należy jako usługi:
• Dział 41 obejmuje – roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Zawierają się w nim prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków.
• Dział 42 obejmuje – roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, dróg szynowych i kolei podziemnej, mostów i tuneli, rurociągów przesyłowych, sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze, systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp, roboty związane z wierceniem studni i ujęć wodnych oraz instalowaniem zbiorników septycznych, roboty ogólnobudowlane związane z budową przesyłowych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni, pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, nabrzeży, portów, tam, śluz i związanych z nimi obiektów hydrotechnicznych.
• Dział 43 obejmuje – roboty budowlane specjalistyczne, m.in. takie jak: roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych, roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, roboty związane z wykonywaniem wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich, roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych, roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych, roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych.

Zatem zakres robót budowlanych określony w ustawie Prawo budowlane oraz na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jest co do zasady tożsamy. Zatem obydwa wyżej wskazane źródła należy stosować dla ustalenia, jakie czynności zaliczają się do usług budowlanych na potrzeby podatku od towarów i usług.

Warto w tym miejscu, również pomocniczo odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Działalności wprowadzonej z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r., nr 251, poz. 1885, z późn. zm.), która w dziale 71 „Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne” wskazuje grupowanie 71.11.Z – „Działalność w zakresie architektury”. Podklasa ta obejmuje opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z:
• projektowaniem budowlanym,
• projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.

Podklasa ta nie obejmuje:
• doradztwa z dziedziny informatycznej, sklasyfikowanego w 62.02.Z,62.09.Z,
• dekorowania wnętrz, sklasyfikowanego w 74.10.Z.

Ww. Polska Klasyfikacja Działalności w dziale 71 „Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne” wskazuje także grupowanie 71.12.Z – „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Podklasa ta obejmuje:
• projektowanie inżynierskie (tj. zastosowanie praw fizycznych i zasad inżynierskich w projektowaniu maszyn, materiałów, instrumentów, konstrukcji, procesów i systemów) i doradztwo związane z:
o maszynami, procesami przemysłowymi i zakładami przemysłowymi,
o projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
o projektowaniem w zakresie elektrotechniki i elektroniki, górnictwa, inżynierii chemicznej, technologii budowy maszyn, bezpieczeństwa pracy oraz projektowaniem zakładów przemysłowych, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
o projektowaniem w zakresie techniki zarządzania gospodarką wodną, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
• opracowywanie projektów w zakresie instalacji klimatyzacyjnych, chłodniczych, sanitarnych oraz kontroli zanieczyszczeń itp.,
• projektowanie obiektów produkcyjnych i przemysłowych,
• wykonywanie pomiarów geofizycznych, geologicznych i sejsmicznych,
• wykonywanie pomiarów geodezyjnych, w tym dla potrzeb ewidencji:
o wykonywanie pomiarów geodezyjnych na i pod powierzchnią Ziemi,
o wykonywanie pomiarów hydrologicznych,
o opracowywanie map topograficznych i ogólnogeograficznych oraz map tematycznych, w tym ortofotomap.

Podklasa ta nie obejmuje:
• wierceń i wykopów próbnych związanych z górnictwem/wydobywaniem surowców, sklasyfikowanych w 09.10.Z, 09.90.Z,
• działalności w zakresie oprogramowania, sklasyfikowanej w 58.29.Z, 62.01.Z,
• doradztwa z dziedziny informatycznej, sklasyfikowanego w 62.02.Z, 62.09.Z,
• wykonywania badań technicznych, sklasyfikowanego w 71.20.B,
• badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 72.1,
• projektowania przemysłowego, sklasyfikowanego w 74.10.Z,
• fotografii lotniczej, sklasyfikowanej w 74.20.Z,
• prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanych w 84.13.Z.

Natomiast zgodnie z cyt. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 71.12 wymieniono „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”. W grupowaniu tym wskazano:
• 71.12.1 Usługi w zakresie inżynierii:
o 71.12.11 Usługi doradztwa technicznego,
o 71.12.12 Usługi projektowania technicznego budynków,
o 71.12.13 Usługi projektowania technicznego obiektów energetycznych,
o 71.12.14 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z transportem,
o 71.12.15 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,
o 71.12.16 Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających,
o 71.12.17 Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych,
o 71.12.18 Usługi projektowania technicznego systemów telekomunikacyjnych i nadawczych,
o 71.12.19 Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć,
• 71.12.2 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej;
• 71.12.3 Usługi geologiczne, geofizyczne i pokrewne w zakresie poszukiwań oraz usługi doradztwa:
o 71.12.31 Usługi doradztwa w dziedzinie geologii i geofizyki,
o 71.12.32 Usługi w dziedzinie geofizyki,
o 71.12.33 Usługi w zakresie badania i oceny minerałów,
o 71.12.34 Usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych,
o 71.12.35 Usługi sporządzania map.

Należy jednak zauważyć, że skoro w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c) cyt. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii nie zostały sklasyfikowane wg PKWiU, to klasyfikacja ta może być jedynie jednym z elementów pomagających w rozstrzygnięciu.

Jak wskazuje powołany wyżej art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line dotyczy sprzedaży usług budowlanych.

Z opisu sprawy wynika, że działalność Wnioskodawcy nie ma charakteru wykonywania prac budowalnych.

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz definicji należy stwierdzić, że usługi budowlane obejmują prace związane ze wznoszeniem, rozbudową, nadbudową, odbudową, przebudową, remontem oraz montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub tymczasowym.

Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą mieścić się w kategorii określonej w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy.

Zatem realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż polegająca na świadczeniu usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu projektów i dokumentacji architektonicznych oraz sprawowaniu nadzoru budowlanego, nie będzie objęta obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wykonywana działalność w zakresie świadczenia usług takich jak: opracowanie i sporządzanie projektów i dokumentacji architektonicznych oraz sprawowanie nadzoru budowlanego, nie będzie obligowała Wnioskodawcy do wymiany kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line od 1 lipca 2021 r. (…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: