eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Poczęstunek dla kontrahentów a koszty firmy

Poczęstunek dla kontrahentów a koszty firmy

2007-08-15 01:39

Wydatki poniesione na zakup kawy, herbaty, napojów chłodzących, ciasteczek, mleczka czy cukru, w celu zorganizowania poczęstunku dla kontrahentów w siedzibie firmy, stanowią koszty reprezentacji, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko takie zajęła Izba Skarbowa w Olsztynie w decyzji z dnia 30.07.2007 r. nr PBP/4218-005-5/07, odmawiając zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 11.06.2007 r., nr US.1/423-16/07.

Przeczytaj także: Tereny zielone wokół firmy: utrzymanie a koszty

Jakie wątpliwości wyjaśniła izba skarbowa?

W skierowanym zapytaniu do organu podatkowego wyjaśniona, iż spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej często organizuje spotkania z kontrahentami w swojej siedzibie w celach biznesowych. Na spotkaniach takich podawane są do spożycia napoje ciepłe (takie jak kawa czy herbata do których podaje się także cukier, mleczko), napoje chłodzące oraz ciasteczka, orzeszki, paluszki itp. Wystąpiono zatem z zapytaniem, czy wydatki na powyższe zakupy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? W przedmiotowej sprawie izba skarbowa zajęła następujące stanowisko:

„(…) Stosownie do brzmienia art. 15 ust. 1 z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. Nr 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W przedmiotowej sprawie kluczową kwestią jest rozstrzygnięcie, czy poniesione przez Spółkę wydatki, wymienione w niniejszej decyzji, można uznać za koszty uzyskania przychodów, czy za koszty niepodatkowe (koszty reprezentacji).

Pojęcie „reprezentacja" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W praktyce podatkowej, jaka jest stosowana w interpretacjach organów podatkowych, za typowe koszty reprezentacji uznaje się:
  • koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów oraz koszty uczestnictwa podatnika w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym np. koszty hoteli, zakwaterowania, przejazdów, przyjęć, a także kieszonkowe dla gości;
  • wydatki na usługi gastronomiczne, związane z poczęstunkiem uczestników konferencji, przyjęć i posiedzeń organizowanych z okazji świąt branżowych, państwowych i firmowych;
  • wydatki na kawę, herbatę, napoje, alkohol, służące podjęciu kontrahentów;
  • wydatki na upominki dla kontrahentów, nagrody rzeczowe, służące reprezentacji, koszty produktów zużytych na degustacje;
  • koszty firmowego wystroju pomieszczeń, m.in. zawierającego logo i inne znaki firmowe.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26.09.2000r., sygn. akt II SA 1994/99, na który powołuje się Strona, „(...) reprezentacja jest to okazałość, wystawność, a w przypadku firmy „dobre" jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja(...) jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Natomiast, w cytowanym przez organ I instancji wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06.05.1998r., sygn. akt SA/Sz 1412/97, czytamy: „(...) pojęcie „reprezentacja" nie musi odnosić się do „okazałości, wystawności" a odnosi się do „dobrego reprezentowania się firmy", które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jego logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów."

Dokonując oceny stanowiska podatnika w przedmiotowej sprawie, organ odwoławczy pragnie podkreślić, iż w każdym z w/w wyroków Sąd, analizując pojęcie „reprezentacji", odwołuje się do „dobrego reprezentowania" firmy, czyli takiego działania podmiotu, które ma na celu stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy. W opinii Dyrektora Izby Skarbowej, w zakresie tworzenia właściwego czy dobrego wizerunku firmy mieści się również spełnianie standardowych obyczajów, do których można zaliczyć także skromne poczęstunki, przygotowywane kontrahentom w siedzibie firmy. Przyjmowanie partnerów biznesowych, w sposób przedstawiony w przedmiotowej sprawie, ma znaczenie dla tworzenia wizerunku firmy, czyli budowania i promowania dobrych stosunków między Spółką a jej kontrahentami.

Tym samym, należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na zakup kawy, herbaty, napojów chłodzących, orzeszków, ciasteczek, paluszków, mleczka i cukru, w celu zorganizowania poczęstunku kontrahentom w siedzibie Spółki „P.”, stanowią koszty reprezentacji, nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (…)”


Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: