eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Kasy fiskalne - jakie obowiązki?

Kasy fiskalne - jakie obowiązki?

2007-09-19 13:28

Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących muszą pamiętać, iż obowiązki nie ograniczają się tylko do rejestrowania danych operacji z wykorzystaniem tych urządzeń i wydawanie paragonów fiskalnych. Ustawodawca przewidział dla nich szereg dodatkowych czynności.

Przeczytaj także: Kasa fiskalna gdy podatnik czynny lub zwolniony z VAT

To, jakie obowiązki spoczywają na użytkownikach kas fiskalnych zostało zapisane w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników. Zgodnie z nim podatnicy tacy są zobowiązani do:
  • dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,
  • sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu,
  • ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rezerwowej lub zaprzestania sprzedaży jeżeli ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od podatnika,
  • weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków oraz niezwłocznego zgłaszania serwisowi każdej nieprawidłowości w jej pracy,
  • poddawania kontroli nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów,
  • wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis,
  • dokonywania wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki,
  • przechowywania kopii dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – czyli przez okres 5 lat, przy czym po spełnieniu warunków określonych w § 6 rozporządzenia kopie te mogą być przechowywane na nośnikach informatycznych,
  • stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie,
  • zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy,
  • naniesienia na obudowę kasy w sposób trwały jej numeru ewidencyjnego,
  • zamieszczania wpisów w książce kasy rejestrującej dokonywanych przez podatnika,
  • przechowywania książki kasy w miejscu i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej,
  • poddania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji,
  • prowadzenia po fiskalizacji kasy wyłącznie sprzedaży w trybie fiskalnym i nieprowadzenia sprzedaży na kasie po jej fiskalizacji w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym w trybie szkoleniowym.
Przeczytaj także: Zmiany w VAT: kasy fiskalne Zmiany w VAT: kasy fiskalne

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: