eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Usługa kompleksowa a nieodpłatne przekazania towarów

Usługa kompleksowa a nieodpłatne przekazania towarów

2011-07-30 08:11

Przeczytaj także: Prezent dla klienta a rozliczenie PIT i VAT


Opodatkowanie w całości
Biorąc pod uwagę fakt, iż przekazanie towarów następuje w wykonaniu jednego z elementów usługi kompleksowej, której przedmiotem jest prowadzenie na szeroką skalę działań marketingowych, wydaje się słuszny pogląd, iż nie będzie ono stanowiło nieodpłatnego przekazania towarów objętych opodatkowaniem na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT. Przekazanie towarów w ramach usługi kompleksowej nie skutkuje koniecznością opodatkowania takiej czynności, gdyż opodatkowaniu VAT powinna podlegać ta usługa jako całość.

Fiskus potwierdza
Podobne stanowisko zostało także zaprezentowane w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej z 8 października 2010r. (sygn. IPPP1/443-544/09-5/S/AP), w której stwierdził on, iż: „(…) czynności przekazywania przez Spółkę towarów, czy to na rzecz pracowników, czy darowizn rzeczowych, dokonywane są w ramach działań marketingowych podejmowanych na podstawie zawartej umowy z zagranicznym kontrahentem, stanowią element nierozerwalnie związany ze świadczeniem kompleksowych usług marketingowych. Skoro więc czynność wydania ww. towarów stanowi element usługi marketingowej - opodatkowaniu powinna podlegać jedynie ta usługa. Sama bowiem czynność fizycznego przekazania przez Spółkę towarów nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług – ewentualny obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowego przekazania ciążyć będzie na zleceniodawcy (czyli X).”

ETS też
Również lektura orzecznictwa ETS implikuje wniosek, iż przekazania towarów, jeżeli są częścią usługi kompleksowej, nie powinny być oddzielnie opodatkowane. Przykładowo warto wskazać na wyrok z dnia 27 października 2005 r. (sygn. C 41/04), w którym ETS uznał, iż „jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja celem określenia, po pierwsze, czy są to dwa lub więcej niż dwa świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie (…) , mamy do czynienia z jednym świadczeniem, zwłaszcza w przypadku, gdy kilka elementów powinno zostać uznanych za konstytutywne dla świadczenia głównego, podczas gdy, przeciwnie, jedno lub więcej świadczeń powinno być postrzegane jako jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los prawny świadczenia głównego”.

Trybunał zasadniczo wskazał w swoich licznych orzeczeniach (m. in. C-68/92, C-69/92, C-73/92C-108/00 i C-438/01), iż dla kwalifikacji określonych czynności do kategorii usług reklamowych niezbędne jest, aby była ona związana z rozpowszechnianiem wśród odbiorców informacji o istnieniu firmy oraz o oferowanych produktach lub usługach, w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zdaniem sądu definicja terminu usługi reklamowej powinna być interpretowana maksymalnie szeroko obejmując także przekazania towarów w celach reklamowych.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: