    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 6 Jul 2017 23:05:36 +0200

    Dnia Thu, 6 Jul 2017 17:49:39 +0200, Kviat napisał(a):

    > Straszne kombinacje alpejskie :)
    >
    > Fakty są takie:
    > Faktura została wprowadzona do obrotu.

    I tak, i nie. Wypisany na niej nabywca tej faktury nie otrzymal.

    >Faktura ta dokumentuje prawdziwą transakcję.

    Ale w falszywy sposob.
    Czyli nie dokumentuje, bo wymienionemu nabywcy nic nie dostarczyles.

    > Więc nie ma podstaw do anulowania jakiegokolwiek dokumentu.
    > (Osobnym tematem i nieco na boku jest "powrót stanów magazynowych" po
    > skasowaniu faktury. To problem informatyczny systemu, a nie księgowy.
    > A już całkowicie nie rozumiem mieszania do tego typu operacji dokumentów
    > RW...)
    > Czyli w skrócie: co do zasady to sprzedawca powinien wystawić fakturę
    > korygującą.

    Teoretycznie tak. Tylko ze wymieniony na dokumencie nabywca mowi, ze
    nie chce o tym nic slyszec - nie dostal ani towaru, ani faktury, wiec
    nie bedzie ksiegowal tez korekty. I wracamy do poczatku.

    > Na końcu posta jest link do interpretacji, która dopuszcza wystawienie
    > Co do JPK:
    > http://www.comarch.pl/erp/zmiany-prawa/jednolity-pli
    k-kontrolny/jpk-pytania-i-odpowiedzi/
    > "36. Jak należy uwzględnić korektę nabywcy na fakturze sprzedaży gdzie
    > zmienić w JPK i rejestrze , w jakim okresie?
    >
    > Zależy od przyczyny korekty. Zasadniczo - zmiana nabywcy jest dokonywana
    > fakturą korygującą (lub notą korygującą) i nie wpływa to na JPK_VAT.
    > Faktura korygująca (na bieżąco) zostanie uwzględniona w JPK_FA jak każda
    > inna faktura."

    > Co do faktur korygujących nabywcę wystawianych przez *sprzedawcę*:
    >
    > http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/74257
    4,Jak-skorygowac-bledne-dane-nabywcy-na-fakturze.htm
    > (najbardziej interesujące zapisy są na następnych stronach)
    >
    > "W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach
    > nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je
    > skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie
    > noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży.
    > W przypadku, gdy *błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze,
    > nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym
    > sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury
> [...]

    A kiedy przyjdzie prosba o wyjasnienie z US, bo im sie JPK nie
    zgadzaja ?

> [...]
    > przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skorygowanie błędu polegającego
    > na nieprawidłowym wskazaniu nazwy, NIP i adresu nabywcy powinno nastąpić
    > poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w
    > art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę
    > korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść
    > korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy. Nieprawidłowym
    > byłoby w takim przypadku wystawienie faktury korygującej ,,do zera" i
    > ponowne wystawienie faktury zawierającej już prawidłowe dane nabywcy."

    Ciekawe, co na to system analizujacy JPK :-)

    J.