    Subject: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Mon, 10 Jul 2017 22:34:41 +0200

    W dniu 2017-07-10 o 20:06, J.F. pisze:

    > Cudza fakture.

    Nie. Dostał swoją fakturę. Faktura była dla niego, bo mu się należała,
    bo kupił towar, bo ten towar dostał. Bo ten towar, który jest na tej
    fakturze, to jest właśnie ten towar, który dostał.
    Nie wiem jak to jaśniej napisać :)

    > A przynajmniej z innymi danymi nabywcy.

    Tak.

    > W dodatku dokumentujaca fikcje ... po uwzglednieniu danych nabywcy :-)

    Nie.
    Dokumentującą prawdziwe zdarzenie gospodarcze.
    Tyle, że dokument jest z błędem.
    Sam już nie wiem, który raz to samo piszę :) To takie trudne do zrozumienia?

    > Wiec nalezy ja anulowac ? :-)

    Ludzie... czytajcie ze zrozumieniem. Fakturę (z błędem) otrzymał
    prawdziwy nabywca. Do obrotu została wprowadzona faktura, czyli dokument
    dokumentujący prawdziwe zdarzenie, ALE Z BŁĘDEM.
    TO NIE JEST ZBRODNIA :) To się koryguje fakturą korygującą i już.
    Pewnie, że gdy na 100 wystawionych faktur 80 będzie z takim błędem, to
    US raczej nie przejdzie obok tego obojętnie. Ale nie popadajmy w paranoję...

    Anulowaniu podlegają dokumenty wystawione omyłkowo do nieistniejącej
    transakcji. Zwykle to wynika z błędów organizacyjnych w firmie:
    Np. przychodzi klient i mówi:"chcę kupić długopis czy cośtam". Ty mu
    wystawiasz fakturę, faktura weszła do systemu. A teraz on mówi:
    "rozmyśliłem się" i wychodzi.
    Zostałeś z fakturą, która:
    1) Dokumentuje nieistniejącą transakcję (nie było wydania towaru, czyli
    czynności opodatkowanej)
    2) Nie została wprowadzona do obrotu

    I teraz, gdy przy kompie siedzi właściciel (albo ktoś zaufany) to się
    "nie pieprzy" tylko zwyczajnie kasuje fakturę i już (tak to wygląda w
    praktyce, co nie znaczy, że jest prawidłowe).
    Ale jak przy kompie siedzi zwykły pracownik, to (przeważnie, jeżeli
    kierownictwo ma świadomość co robi) ma zablokowaną funkcję kasowania
    (brak uprawnień) z powodów oczywistych, ale ma dostępną funkcję
    anulowania takiej faktury. I tak to powinno się robić.

    > O danych nabywcy.

    To nie jest fałszerstwo. Przecież nikt tej faktury nie sfałszował.

    Inny przykład... błąd w dowodzie osobistym (który wydał uprawniony
    urząd, z błędem popełnionym przez urzędnika), nie spowoduje, że dowód
    osobisty będzie fałszywy czy osoba fałszywa. To prawdziwy dowód dla
    prawdziwego człowieka, ale z błędem. To nie dowód fikcyjnej osoby, to
    dowód osobisty prawdziwej osoby, ale z błędem.

    (proszę się nie czepiać szczegółów, to tylko przykład do zobrazowania
    różnicy między błędem, a fałszerstwem)

    > No coz, poczekajmy, moze nam kolega napisze jak sie skonczylo.
    >
    > Bo teraz prosza o wyslanie skorygowanego JPK,

    Chyba coś przegapiłem... Masz na myśli to, że zadzwonił na infolinię "i
    tak mu powiedzieli, żeby tak zrobił"?
    No ja bym tego nie potraktował jak prośby ze strony US... :)

    > i tu widze dwie
    > mozliwosci:
    > a) zaprogramowali kontrole tak jak pisesz i po korekcie bedzie dobrze,
    > b) tego przypadku nie zaprogramowali i stale im bedzie wyskakiwal
    > bład, i to w 3 firmach :-)

    Czemu wszyscy myślą, że tam sami debile pracują? :):)
    Przecież błąd w danych nabywcy/błędny nabywca to nie taka rzadkość.
    Kupa firm ma podobne nazwy, a dużo programów do wystawiania faktur
    pozwala wyszukać odbiorcę "po symbolu" czy po nazwie, a nie wymusza np.
    po nip-ie czy regonie. Ludzie zgarniają fakturę z lady nie patrząc i
    wychodzą. Jak ktoś często kupuje nie wiem... no na przykład rękawice
    robocze w jakimś GSie czy coś, trzy razy w tygodniu bierze fakturę, to
    już nawet nie czyta... a pomyłki się przecież zdarzają. Pani Zosi
    któregoś razu tips się omsknie i zamiast "FHU DUCH" klepnie "FHU RUCH".
    To żadna tajemnica dla US, że tak się dzieje :)

    Wiadomo, że w mniejszych firmach sobie radzą "panie Franku, pan
    przywiezie tę złą fakturę przy następnym zakupie, bo się pani Zosi tips
    omsknął, to sobie podmienimy, bo ja już w komputerze poprawiłam. I kawy
    się napijemy..." :)
    Ale przy pewnej skali, anonimowości między pracownikami, takie
    druciarstwo papierologiczne zwyczajnie nie przechodzi.

    > A jednak dopiero w jakis interpretacjach znalazles odpowiedz.

    Nie nie nie :)
    Podałem je jako podparcie do tego co napisałem. Żeby mi ktoś nie
    napisał, że to sobie z palucha wyssałem.

    > Nawiasem mowiac - w interpretacjach znalazles, ze nota korygujaca nie
    > moze zmienic odbiorcy, a tymczasem
    > Art. 106k. 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę
    > zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych
    > w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą
    > korygującą.
    >
    > i z tego co widze, to nabywca przez note moze poprawic nazwe, swoj
    > nip, a takze nazwe i nip wystawcy, date faktury a nawet jej numer :-)

    Konieczność tych indywidualnych interpretacji wynika stąd, że ludzie
    inaczej interpretują słowa "pomyłka" w nazwie nabywcy (co naturalne,
    interpretują to na swoją korzyść, czyli szerzej).

    Ale prawo czyta się też z uwzględnieniem intencji prawodawcy. Tak robią
    (powinny robić...) sądy. Więc sądy ograniczają (co naturalne ;)) zakres
    potocznego rozumienia słowa "pomyłka".
    Gdyby ustawodawca chciał by notą można było poprawiać błędy, to
    napisałby "fakturę zawierającą błędy", a skoro nie napisał "błędy", lecz
    napisał "pomyłki" to widocznie o coś temu ustawodawcy chodziło.
    Tak się prawnicy bawią językiem i takie, a nie inne interpretacje produkują.

    Czyli poprawka błędu w nazwie - OK, literówka w NIPie - OK, a nawet
    błędu w numerze faktury (ktoś może ręcznie klepać i nadawać numery np. w
    jakimś exelu i też się pomylić) - też OK. To wszystko notą. To są
    pomyłki _w_ nazwie odbiorcy.

    Ale już całkowita _zmiana_ odbiorcy, to nie jest pomyłka _W_ nazwie
    odbiorcy.
    To już "poważniejsza", "grubsza" sprawa. To nie zwykła pomyłka, to
    poważny błąd :)
    Dlatego właśnie (w interpretacjach) korekta faktury, a nie nota.

    Pozdrawiam
    Piotr