  • 1. Data: 2004-04-16 14:38:47
    Temat: Komputer w koszty, czy amortyzacja?
    Od: "WaLker" <j...@p...com>

    Witam!

    Mam następujące pytania:

    1) Do jakiej wysokości można wrzucić zakup komputera jednorazowo w koszty?

    2) Czy zakupy poszczególnych części do komputera się sumuje w czasie? I w
    jakim czasie to działa? (bezterminowo? )

    3) Czy do powyższych kwot zalicza się również oprogramowanie?

    4) Jaki jest okres amortyzacji komputerów ( i dlaczego taki długi :-), da
    się to przyspieszyć?)

    Dziękuję.

    Pozdrawiam
    WaLker

  • 2. Data: 2004-04-16 16:45:03
    Temat: Re: Komputer w koszty, czy amortyzacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Apr 2004, WaLker wrote:

> [...]
    >+
    >+ 1) Do jakiej wysokości można wrzucić zakup komputera jednorazowo w koszty?

    3499 zł. Nie zapomnij o kabelku zasilającym, bo jak US ci udowodni
    że kupiłeś osobno to będziesz miał się z pyszna ;>

    >+ 2) Czy zakupy poszczególnych części do komputera się sumuje w czasie? I w
    >+ jakim czasie to działa? (bezterminowo? )

    A po polsku ?
    ST musi być KOMPLETNY I ZDATNY DO UŻYTKU w momencie przyjęcia "na stan".
    Upgrade... to jest problem: z jednej strony jest zapis iż pojedyncza
    część <3500 zł NIE jest "ulepszeniem" (nie zmienia WP czyli nie
    zagraża amortyzowaniem), z drugiej - jest ograniczenie na łączny
    roczny wydatek <3500 zł. Była postawiona teza iż wobec tego ów
    "łaczny wydatek" NIE dotyczy zakupu elementów (ale dotyczy np.
    kosztów montażu czy przesłania tych części kurierem).

    >+ 3) Czy do powyższych kwot zalicza się również oprogramowanie?

    groups.google.pl -> zaawansowane i pytać.
    Zdaniem Maddy: zdecydowanie nie, nigdy.
    W przypadku ogólnym: zdecydowanie nie.
    Wątpliwości: jak traktować OEM.

    >+ 4) Jaki jest okres amortyzacji komputerów ( i dlaczego taki długi :-), da
    >+ się to przyspieszyć?)

    Przeczytać ustawę :)
    Nie ma litości, skoro nigdy nie czytałeś (a co, czytałeś ??) to
    powinieneś :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-16 17:54:07
    Od: "LL" <nie_pisz_tu@nie_pisz_tu.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > "łaczny wydatek" NIE dotyczy zakupu elementów (ale dotyczy np.
    > kosztów montażu czy przesłania tych części kurierem).

    Dlaczego NIE dotyczy elementow?
    Jesli do komputera bedacego ST dokupie np. drugi dysk za przykladowo 500zl,
    to wrzucam to w KUP, a niie podnosze wartosci ST (tak przynajmniej mi sie do
    tej pory wydawalo)

  • 4. Data: 2004-04-17 12:43:14
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > 3499 zł. Nie zapomnij o kabelku zasilającym, bo jak US ci udowodni
    > że kupiłeś osobno to będziesz miał się z pyszna ;>

    3500 zł - w Ustawie jest albo "...nie przekracza 3500 zł" (wtedy można "w
    koszty"), albo "powyżej 3500 zł" (wtedy amortyzacja, chyba że nie planujemy
    go używać dłużej niz 12 miesięcy)

> [...]
    > Upgrade... to jest problem: z jednej strony jest zapis iż pojedyncza
    > część <3500 zł NIE jest "ulepszeniem" (nie zmienia WP czyli nie

    <= 3500 zł

    > zagraża amortyzowaniem), z drugiej - jest ograniczenie na łączny
    > roczny wydatek <3500 zł. Była postawiona teza iż wobec tego ów

    j.w.

> [...]
    > Wątpliwości: jak traktować OEM.

    > Przeczytać ustawę :)
    > Nie ma litości, skoro nigdy nie czytałeś (a co, czytałeś ??) to

    pozdrawiam serdecznie

    Marek

  • 5. Data: 2004-04-18 21:39:58
    Od: "WaLker" <j...@p...com>

> [...]
    > ST musi być KOMPLETNY I ZDATNY DO UŻYTKU w momencie przyjęcia "na stan".
    > Upgrade... to jest problem: z jednej strony jest zapis iż pojedyncza

    Chodzi mi o to, czy kwoty za poszczególne części komputerowe sumują się w
    dłuższym okresie? Czy podana kwota 3499 pln dotyczy roku podatkowego, czy
    jest bezterminowa? Czy ta kwota dotyczy wydatków poniesionych na sprzęt
    komputerowy przez kilka lat, bądź cały okres działalności? Księgowa coś mi
    mówiła, że chodzi o cały okres prowadzenia działalności, wiec doszedłem do
    wniosku, że zakupy będę amortyzował, bo prędzej czy później przekroczę tą
    kwotę. Chyba, że księgowa jest w błędzie? Jak to jest?

    Dzięki za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    WaLker

  • 6. Data: 2004-04-19 06:25:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Apr 2004, WaLker wrote:
    [...]
> [...]
    >+ dłuższym okresie? Czy podana kwota 3499 pln dotyczy roku podatkowego, czy

    Primo: nic nie przekracza "granicy roku".
    Secundo: zapis jest taki (a tak BTW, kiedy ostanio czytałeś CAŁĄ
    ustawę ??):
    +++
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu [...] wartość początkową
    tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się
    o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie
    części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia
    przekracza 3.500 zł.
    Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych
    na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację
    w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują
    wzrost wartości użytkowej [...]
    ---

    Zauważ: jest osobno wskazana "jednostkowa cena" dla "części", z czego
    wysnuwa się wniosek iż (jako przepis szczegółowy) zakupów częsci się
    NIE sumuje.
    W każdym przypadku widać, że liczy się suma "w danym roku" !

    >+ Czy ta kwota dotyczy wydatków poniesionych na sprzęt
    >+ komputerowy przez kilka lat, bądź cały okres działalności?
    >+ Księgowa coś mi mówiła, że chodzi o cały okres prowadzenia
    >+ działalności [...]

    Ykhm... a ta księgowa to kto ? Znajoma szwagra czy ktoś kto
    liczy KPiR za które *ty* odpowiadasz głową ? I *co* mówiła,
    nie przekręciłeś aby ? ;)

    >+ Chyba, że księgowa jest w błędzie? Jak to jest?

    Jest tak że nikt cię nie zwolni od obowiązku znajomości prawa !
    Zacznij a takim razie od czytania art.22 ustawy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-04-19 07:42:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Apr 2004, LL wrote:

> [...]
    >+ to wrzucam to w KUP, a niie podnosze wartosci ST (tak przynajmniej mi sie do

    Przeczytaj cytat powoli :)
    Chodziło o interpretację (kiedyśżeśmy z Bogusiem parę MB danych przez
    sieć w tym temacie przewalili :]) iż jeśli kupisz 8 dysków po 500 zł
    (razem: 4000 zł) celem np. poskładania sobie RAIDa w PCcie, to MIMO
    przekroczenia 3500 zł ów "roczny limit" tych elementów NIE dotyczy,
    bo ich dotyczy OSOBNY limit "3500 zł per *sztuka*" :)
    Dobrze ci się wydawało, tylko zły wniosek z akcentu na "NIE"
    wyciągnąłeś :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-04-19 09:56:35
    Od: "WaLker" <j...@p...com>

    wiadomości >

> [...]
    >
    > Jest tak że nikt cię nie zwolni od obowiązku znajomości prawa !
    > Zacznij a takim razie od czytania art.22 ustawy :)

    Żeby było weselej ( choć nie mnie ) to ta księgowa prowadzi biuro rachunkowe
    i moją księgowość. Płacę za to 250 pln miesięcznie. W umowie z nią mam
    zapis, iż to ona odpowiada za stan dokumentów księgowych. Z kolei urząd
    skarbowy ma podane jej biuro jako miejsce przechowywania mojej dokumentacji
    księgowej i naturalnie jako podmiot prowadzący moją księgowość. Mam
    nadzieję, że to w jakimś stopniu zwalnia, bądź redukuje znacząco moją
    odpowiedzialność.

    Co do rzekomej bezterminowości zaliczania w koszty to takie informacje
    uzyskałem od niej.
    Inna rzecz, że kobiety wpadają w popłoch, gdy jest mowa o sprzęcie
    komputerowym :-)
    W każdym razie prosiłbym o podanie linka, gdzie można sobie poczytać ten
    słynny art.22 ustawy ( jakoś przez google kiepsko mi to idzie ). Poczytam to
    sobie z chęcią, a w razie wątpliwości będę znowu trąbił na alarm :-)

    Pozdrawiam
    WaLker

  • 9. Data: 2004-04-19 13:42:39
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    WaLker wrote:

    [...]

> [...]
    > słynny art.22 ustawy ( jakoś przez google kiepsko mi to idzie ). Poczytam
    > to sobie z chęcią, a w razie wątpliwości będę znowu trąbił na alarm :-)

    www.sejm.gov.pl
    www.lex.pl
    www.mf.gov.pl (byc moze)

    i wiele innych...

    Jak pisal Godfryd przepis ow jest tak skonstruowany ze napewno
    "wydatki na ulepszenie" sumuje sie w ciagu roku.

    Ale jego konstrukcja jest taka,z emadry ktos stwierdzil ze MOZNA
    wywnioskowac, ze
    "ulepszeniem nie jest wydatek na czesci ponizej 3 500"
    "ST jest ulepszony, jesli wydatki na ulepszenie przekrocza 3500 w ciagu
    roku"

    Wiec ponosisz wydatkina ulepszenie a ST nie jest ulepszony...
    to widac, ze moze tak byc...

    A skoro wydatki na ulepszenie a ST ulepszony to nie to samo ....
    to :
    sumuje sie w ciagu roku zakup czesci oktorych ustawa mowi,
    ze nie sa wydatkami na ulepszenie ?

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-04-19 15:27:14
    Od: "WaLker" <j...@p...com>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    Poczytam

    > www.lex.pl
    > i wiele innych...

    Witam!

    Poczytałem sobie ten artykuł 22 ustawy. Ale nudy! A ile możliwości
    interpretacji! Nawet się cieszę, że nie jestem księgowym :-) Żeby już
    zamknąć temat napiszę co mam zamiar kupić związanego z komputerami w tym
    roku. Zawsze na konkretnych przykładach lepiej wszystko wychodzi. Wszystko
    oczywiście mam zamiar wrzucić w koszty, bo nie jestem fanem amortyzacji.
    Jeśli gdzieś jest błąd to proszę powstrzymajcie mnie póki czas :-) Zgóry
    wielkie dzięki.
    1) Komputer z monitorem za 500 pln ( używany )
    2) Program office box za 2000 pln
    3) Drukarka (500 pln ) oraz płyta główna, procesor, pamięci, twardy dysk,
    ups, głośniki ( 3450 ).

    Jak rozumiem, ponieważ te części kosztują łacznie 3950 to muszę je
    amortyzować? Jeśli tak to od którego momentu? Czy po każdym zakupie trzeba
    podliczać wszystko od poczatku roku podatkowego? A jeśli się okaże, że już
    przekroczyłem 3500 to co wtedy? Amortyzuję tylko część, która przekroczyła
    mi próg, czy może wszystko wstecz łacznie z komputerem?

    A co jeśli mam na stanie 2 komputery i zakupię części wymienione w punkcie
    3? Przecież jedne z tych części mogą służyć do modernizacji jednego
    komputera, a inne do drugiego? Czyli jeśli części przeznaczone do
    modernizacji jednego z komputerów nie przekroczą 3500 pln to nie ma mowy o
    jego ulepszeniu i tym samym wrzucam wszystko spokojnie w koszty?

    Program nie zalicza się już do ulepszeń itd.?

    Czy jeśli kupię twardy dysk, ale założę, że używam go tylko do
    przechowywania danych ( szuflada ) i nie jest on elementem komputera, ale
    według mnie materiałem eksploatacyjnym takim samym jak cd za 1 pln, to czy
    takie uzasadnienie spodoba się urzędowi skarbowemu?

    Czy jeśli kupię 2 komputery, każdy za 3400 pln to, jak rozumiem mogę je
    wrzucić w koszty w całości, bo tych wydatków nie sumuje się, ustawa
    wspomina chyba o wartości jednego środka trwałego, a nie łacznych wydatków?

    Pozdrawiam
    WaLker