eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiMożna sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami? › Re: Można sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami?
  • Data: 2015-12-23 13:35:16
    Temat: Re: Można sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 23.12.2015 o 11:38, Kviat pisze:

    > Nie fałszuje. Masz jakieś problemy z zaznaczaniem cytowań.

    Możliwe, widać TB coś skopał te wiadomości.

    417.php

    > No i dobrze masz. Oprócz tej niebieskiej kreski po lewej, masz jeszcze
    > znaczek ">", czyli kolejny poziom cytowania.
    >
    > A nie prościej było zajrzeć do posta J.F zamiast ciągnąć ten wątek?

    No właśnie ci pokazałem na zdjęciu, że ten list nie jest z JF. Nie mam
    żadnego listu od JF z taką treścią. Mam tylko twój i TB wyświetla w nim
    to zdanie.

    > A jak księgujesz w KPiR środki trwałe?

    Odpisami amortyzacyjnymi do KUP. Ale towar nie jest środkiem trwałym.

    > Już napisałem na samym początku: za mało danych podałeś żeby wchodzić w
    > niuanse.

    No więc jakich danych ci brakuje? Typowo zamawiam licencję u producenta,
    wpisuję fakturę od producenta do TOWAR, naliczam marżę, sprzedaję.
    Koniec opowieści.

    > Po drugie, księgowanie _zakupu_ licencji (bardziej ogólnie: praw
    > majątkowych), a księgowanie _sprzedaży_ licencji to dwie różne sprawy.

    No. Tak jak księgowanie zakupu węgla i sprzedaży węgla. Tylko jaki to ma
    związek?

    > W przypadku kupowania/sprzedaży programów "pudełkowych" wygląda to
    > trochę inaczej (już o tym wspomniałem), bo w tym przypadku przedmiotem
    > handlu nie jest licencja (nie prawa majątkowe).

    No więc opisz jak to ma wyglądać wg ciebie w przypadku licencji?

    > Taki, że _licencje_ (prawa majątkowe) nie są towarem.

    A czym są? Ja je nabywam od producenta i odsprzedaję dalej naliczając
    marżę.

    > Łamanie warunków licencji udzielonej przez właściciela praw
    > (majątkowych) do programu. Jeżeli w licencji "stoi jak byk", że
    > właściciel programu udziela licencji na rok, to jakim cudem chcesz ją
    > przedłużyć o kolejne 2 lata?

    Chcę dostarczyć kolejne za rok i za 2 lata. Transzami.

    > Po drugie, nawet jeśli chodzi o pierwszy rok, to to, że właściciel
    > programu (praw majątkowych) udziela _tobie_ licencji na rok,

    Ale skąd myśl, że udziela tej licencji mi? Udziela jej klientowi mojemu.
    Ba! Nawet jego dane są wpisane w klucz/system producenta (choć mam też
    licencje do odsprzedaży, gdzie dopiero klient końcowy wpisuje się w
    system, ale nie o nie akurat tu pytam).

    > Chyba że, w licencji jest to wyraźnie napisane, że możesz, albo masz
    > jakąś dodatkową umowę z producentem (właścicielem praw majątkowych),
    > która pozwala ci na dalsze udzielanie licencji.

    Różnie. W przypadku niektórych mam panel partnera i tam zamawiam. W
    przypadku innych np. MS sprzedaje mi to partner MSa i ja odsprzedaję
    ostatecznemu klientowi.

    > Ale taka dodatkowa umowa, to właśnie również _twoje_ prawo majątkowe,
    > które ma wymierną wartość i jako taka powinna być zaewidencjonowana w
    > ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

    Umowa z producentem oprogramowania? A jaką ona ma wartość?

    > Ale jeżeli właściciel programu udziela licencji na 1 rok i kropka, to
    > tego nie przeskoczysz. Możesz jedynie próbować z nim negocjować.

    Próbowałem, ale nie chcą. Mają tak system i kody generują na rok i koniec.

    > Podaj _pełną_ treść licencji programu, który zamierzasz "odsprzedać" to
    > wiele się wyjaśni.

    Nic się nie wyjaśni, bo te licencje są ogólne, jak to np. na MS Office
    2010 Standard. Albo Kaspersky Endpoint Security