eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiMożna sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami? › Re: Można sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami?
  • Data: 2015-12-23 11:38:03
    Temat: Re: Można sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-12-23 o 10:49, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Widać mój TB fałszuje, bo ja mam tak:

    Nie fałszuje. Masz jakieś problemy z zaznaczaniem cytowań.

    > http://en.zimagez.com/zimage/screenshot-23122015-104
    417.php

    No i dobrze masz. Oprócz tej niebieskiej kreski po lewej, masz jeszcze
    znaczek ">", czyli kolejny poziom cytowania.

    A nie prościej było zajrzeć do posta J.F zamiast ciągnąć ten wątek?

    > No. Bo zastanawiam się jak to zaksięgować w PKPiR.

    A jak księgujesz w KPiR środki trwałe?

    > Sugerujesz, że licencje, które odsprzedaję mam nie księgować przez
    > PKPiR? Jakoś w to nie wierzę.

    Już napisałem na samym początku: za mało danych podałeś żeby wchodzić w
    niuanse.
    Po drugie, księgowanie _zakupu_ licencji (bardziej ogólnie: praw
    majątkowych), a księgowanie _sprzedaży_ licencji to dwie różne sprawy.

    W przypadku kupowania/sprzedaży programów "pudełkowych" wygląda to
    trochę inaczej (już o tym wspomniałem), bo w tym przypadku przedmiotem
    handlu nie jest licencja (nie prawa majątkowe).

    7/ewidencje-w-kpir2.html

    > A jaki to ma związek z księgowaniem zakupu towaru i jego dalszej
    > odsprzedaży?

    Taki, że _licencje_ (prawa majątkowe) nie są towarem.

    > Przecież nie wciągam do tej ewidencji towaru.

    I bardzo dobrze.

    > Wiem, napisał to J.K. tylko mój TB zafałszował najwyraźniej.

    No tym razem to ja to napisałem :>
    Ale zwyczajnie nie zrozumiałem, że nie odnosiłem tego do ciebie lecz do
    czynności, o którą pytasz.

    > Ale co jest nielegalne?

    Łamanie warunków licencji udzielonej przez właściciela praw
    (majątkowych) do programu. Jeżeli w licencji "stoi jak byk", że
    właściciel programu udziela licencji na rok, to jakim cudem chcesz ją
    przedłużyć o kolejne 2 lata?
    Po drugie, nawet jeśli chodzi o pierwszy rok, to to, że właściciel
    programu (praw majątkowych) udziela _tobie_ licencji na rok, nie oznacza
    automatycznie, że _masz_prawo_ taką licencję komuś przekazać (jak to
    nazywasz: odsprzedać, czyli przekazać swoje prawa na użytkowanie komuś
    innemu).

    Chyba że, w licencji jest to wyraźnie napisane, że możesz, albo masz
    jakąś dodatkową umowę z producentem (właścicielem praw majątkowych),
    która pozwala ci na dalsze udzielanie licencji.

    Ale taka dodatkowa umowa, to właśnie również _twoje_ prawo majątkowe,
    które ma wymierną wartość i jako taka powinna być zaewidencjonowana w
    ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

    Jest jeszcze taka możliwość, że ty _w_imieniu_ swojego klienta kupujesz
    licencję od producenta programu, gdzie licencjonobiorcą jest twój klient.
    Ale w takim przypadku to nie wolno ci wystawić faktury na licencję (bo
    nie ty jej udzielasz, a tym bardziej nie masz prawa jej przedłużać bez
    zgody właściciela praw), tylko... hmm... na jakąś usługę pośrednictwa
    czy coś w tym stylu, jakieś zlecenie czynności polegającej na
    załatwieniu formalności związanych z zakupem programu (czytaj: licencji,
    praw do użytkowania).
    Ale jeżeli właściciel programu udziela licencji na 1 rok i kropka, to
    tego nie przeskoczysz. Możesz jedynie próbować z nim negocjować.

    > Bo patrząc na całokształt korespondencji, nijak
    > nie rozumiem do czego zmierzasz.

    Nie rozumiesz, bo wydaje ci się, że to są proste sprawy. Kupujesz
    program, sprzedajesz program i gites. W czym problem?

    W potocznym rozumieniu "kupić program" to jest kupić pudełko, jakąś
    płytkę CD (czy beznośnikowo ściągnąć z sieci), a te cyferki z kluczem to
    tak przy okazji przyszły w mailu (czy ktoś sobie wydrukował na
    wewnętrznej stronie okładki).

    W rzeczywistości (w większości typowych przypadków) nie kupujesz
    programu (a tym bardziej go nie odsprzedajesz). Kupujesz licencję, czyli
    _prawo_do_użytkowania_ tego programu na warunkach określonych przez
    właściciela praw majątkowych w licencji.

    Jeżeli chcesz mieć _prawo_ do "odsprzedaży" licencji (czyli prawo do
    udzielania praw na użytkowanie kolejnej osobie/firmie), to takie prawo
    możesz uzyskać jedynie od właściciela programu.

    Podaj _pełną_ treść licencji programu, który zamierzasz "odsprzedać" to
    wiele się wyjaśni.

    Pozdrawiam
    Piotr