  • Data: 2012-08-01 00:39:00
    Temat: Re: jak nie byc zatrudnionym na czarno?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Wojciech,

    Wednesday, August 1, 2012, 12:00:59 AM, you wrote:

    > Tzw. dozwolony użytek nie dotyczy programów komputerowych.

    Dozwolony użytek dotyczący programów, czyli art. 75.

    > Z czego Art. 75 jest uwarunkowany, więc najpierw muszą zajść "warunki".
    > Poza tym, czy to znaczy że mój argument (że można licencjonować fragmenty) jest
    błędny?
    > I w szczególności, co zrobisz jak piszesz "dzieło", na konkretne zamówienie, gdzie
    > projekt, wizualizacje, logika są Ci dostarczone lub przynajmniej współtworzone?

    Ale od tego jest umowa a nie majątkowe prawa autorskie. Po raz
    kolejny: przeczytaj art. 74 ust. 4, bo nie wiesz, czego dotyczą prawa
    autorskie. Dlaczego użytkownik ma miec prawo swobodnego
    rozpowszechniania? A prawa do pozostałych punktów wynikają z art. 75,
    który wyraźnie dopuszcza "czynności wymienione w art. 74 ust. 4 pkt 1
    i 2 nie wymagają zgody uprawnionego, jeżeli są niezbędne do
    korzystania z programu komputerowego zgodnie z jego przeznaczeniem, w
    tym do poprawiania błędów przez osobę, która legalnie weszła w jego
    posiadanie" - ale trzeba to zawrzeć w umowie.

    > A ja się zapytałem czy trollujesz, czy nie widzisz różnicy między oprogramowaniem
    > pisanym pod masówkę, a pod zamówienie. Skupiłeś się na "trollowaniu", nie na
    > drugiej części pytania.

    Facet - nie ma znaczenia, czy program pisze się pod masówkę czy pod
    konkretne, pojedyncze zamówienie. Sprawy dostępu do kodu reguluje
    umowa a nie prawa majątkowe. Podałem Ci przykład masowego producenta
    jak i producenta programu użytkowanego w jednym egzemplarzu.

    > A co to jest uczciwie i na jakiej podstawie twierdzisz, że cena taka
    > nie była?

    Bo jakby była uczciwa, to nie byłoby problemu. Ja wyceniłem swoje
    źródła na tyle, że nie znalazł sie chętny, żeby je kupić.

    > Zacytuję Ciebie: mało widziałeś. Nie wszystko da się tym załatwić.

    To ty wybierasz sobie dostawców oprogramowania.

    > Rozwiązanie które ja stosuję jest kompromisem, bo pozwala pogodzić
    > interesy obu stron - Twoje rozwiązanie to typowy "lock-in" nadużywany
    > przez słabe firmy do przywiązywania do siebie innych nie jakością,
    > tylko dużymi kosztami ewentualnego wycofania się.

    Po co znowu mnie obrażasz? Co o mnie wiesz? Co wiesz o moich
    programach?

    > Se miej. Wolny kraj. Ja mam odwrotne doświadczenia i jak dotychczas
    > każdy zamawiany "lock-in" jaki widziałem okazywał się straszliwie
    > ograniczonym, kiepsko działającym kawałkiem softu, w którym błedy
    > były ukrywane przy pomocy wspomnianych wcześniej koderów (akurat
    > piszę o programach w PHP).

    Juz pisałem - sam sobie dobierasz dostawców.

    > Przy czym wyraźnie zaznaczam że mówię o produktach "na zamówienie",
    > nie o tych przygotowywanych na masowego odbiorcę.

    Ale pomiędzy pojedynczym egzemplarzem a masówką jest cała gama innych
    możliwości.

    > I jakże zajebista jest to inwestycja wszyscy wiedzą (no dla
    > Prokomu, a obecnie Assecco pewnie tak). I wszyscy też wiedzą jak
    > Skarb Państwa potrafi (a raczej nie potrafi) dbać w takich
    > sprawach o swój interes. I za takie rozwiązanie z ZUSem był
    > on zresztą wielokrotnie krytykowany. A dodatkowo jest dokładnie
    > tak jak napisałem wyżej "[...] jaki widziałem okazywał się
    > straszliwie ograniczonym, kiepsko działającym kawałkiem
    > softu, [...]"

    Ale jednak jest używany i rynek nie był w stanie wymusić nic. 13 lat
    już.

    > Tylko że art. 75. nie załatwia wszystkiego, zwłaszcza w zakresie
    > dalszego rozwoju (a nie rozwoju "niezależnie stworzonego programu").

    Ale o jakim rozwoju mowa? Gównianej stronki internetowej za 200PLN?
    Firma, której byt jest zależny od strony ZATRUDNIA odpowiednią osobę
    do tego i korzysta z art. 74 ust. 3. Pracownikowi pozostaje wtedy
    negocjowanie w umowie zakresu korzystania z praw.

    --
    Best regards,
    RoMan