  • 1. Data: 2005-05-05 16:10:33
    Temat: spadek i podatek
    Od: Cas <c...@i...pl>

    Witam,
    Bardzo prosze o rozjasnienie nastepujacego problemu:
    wraz z ojcem oraz 2 siostrami nabylismy w drodze dziedziczenia
    (testament) spadek (zakonczona sprawa sadowa)
    Jak teraz wyglada dalsze postepowanie? Udalo mi sie ustalic ze teraz na
    specjalnym druku skladamy informacje do US co wchodzi w sklad spadku a
    nastepnie urzednik wylicza podatek.
    I teraz mam takie pytania:
    1. czy po tym wyliczeniu skladamy we czworke PCC i placimy podatek ?
    2. czy po oplaceniu podatku na drodze umowy miedzy nami dowolnie
    dzielimy majatek ?
    3. czy jesli w sklada wchodzil samochod to moze go przejac kazde z nas w
    calosci?
    4. czy posiadajac PCC z dowodem zaplaty i umowa dzialu mozemy np
    przerejestrowac samochod na jedno z nas ?

    Bardzo dziekuje
    Tomasz Worwinski

  • 2. Data: 2005-05-05 18:46:45
    Temat: Re: spadek i podatek
    Od: "Lynx" <L...@s...pl>

    > 1. czy po tym wyliczeniu skladamy we czworke PCC i placimy podatek ?

    Skladasz zeznanie od spadkow i darowizn a nie PCC. Zeznanie mozna zlozyc
    jedno na cala czworke w czesciach okreslonych w postanowieniu sadu

    > 2. czy po oplaceniu podatku na drodze umowy miedzy nami dowolnie dzielimy
    > majatek ?

    Tak

    > 3. czy jesli w sklada wchodzil samochod to moze go przejac kazde z nas w
    > calosci?

    Tak

    > 4. czy posiadajac PCC z dowodem zaplaty i umowa dzialu mozemy np
    > przerejestrowac samochod na jedno z nas ?

    patrz pkt 1 i tak

  • 3. Data: 2005-05-05 23:20:33
    Od: Stefcio Z. <stefcioz2@po__ta.lonet.pl>

    On Thu, 5 May 2005 20:46:45 +0200, "Lynx" <L...@s...pl> wrote:

    >Tak

    >Tak

    Ale taka sytuacja podpada wtedy pod co? Przecież chyba nie za darmo ;)
    Zniesienie współwłasności?
    Darowiznę?
    Opłaty notarialne (jeśli dział spadku u notariusza)?
    Opłąty sądowe (jeśli dział spadku w sądzie)?

    Jak najkorzystniej to przeprowadzić?

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

  • 4. Data: 2005-05-06 02:24:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 May 2005, Lynx wrote:

> [...]
    >+ Skladasz zeznanie od spadkow i darowizn a nie PCC. Zeznanie mozna zlozyc
    >+ jedno na cala czworke w czesciach okreslonych w postanowieniu sadu

    wKF (wKwestiiFormalnej :)) - od spadku jest podatek od spadków
    i darowizn, ale skoro Tomasz nie chwali się *co* dostali i *jak*
    podzielili nie można wykluczyć że w ramach działu spadku pojawił
    się gdzieś również PCC.
    Jakiś czas nie mogłem się też połapać :) aż skojarzyłem iż przy
    spadku występuja *dwa* podatki:
    - spadek opodatkowany jest podatkiem od spadków i darowizn
    - dział spadku opodatkowany jest PCC; po prawdzie całkiem sporo
    przypadków działu można "ustawić" tak że albo łapią się na
    zwolnienie, albo łapie się tylko różnica w dziale - niemniej
    sam dział spadku *podlega* pod PCC...

    >+ > 2. czy po oplaceniu podatku na drodze umowy miedzy nami dowolnie dzielimy
    >+ > majatek ?
    >+
    >+ Tak

    ...i ta czynność (osobno wymieniona w Kodeksie Cywilnym) podlega pod
    art.1.1.f ustawy o PCC. Po polsku: jak podzielą "nierówno"[1] od od
    owej "nierówności" należy się PCC !
    [1] UWAGA: oczywiście chodzi o "odchylenie od udziału w spadku
    przynależnego" ! Ustawa określa to jako "od spłat lub dopłat".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-05-06 06:11:55
    Od: Cas <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > [1] UWAGA: oczywiście chodzi o "odchylenie od udziału w spadku
    > przynależnego" ! Ustawa określa to jako "od spłat lub dopłat".

    bardzo dziekuje za informacje
    ale mam jeszcze jedna watpliwosc:
    czyli de facto po zaplaceniu podatku od spadku potem musimy dokonac
    dzialu spadku w ROWNYCH czesciach zeby nie placic PCC?
    rozumiem ze jesli nie bedzie w rownych czesciach to placi ta osoba co ma
    wiecej PCC?
    bo troche to dla mnie namieszane placic podwojny podatek...

  • 6. Data: 2005-05-07 12:35:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 May 2005, Cas wrote:

> [...]

    > + czyli de facto po zaplaceniu podatku od spadku potem musimy dokonac dzialu
    > + spadku w ROWNYCH czesciach zeby nie placic PCC?

    Tak by wskazywała zasada ogólna:
    +++ z ustawy o PCC +++
    Art. 6. 1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    5) przy umowie o zniesienie współwłasności lub o dział spadku - wartość
    rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we
    współwłasności lub spadku,
    ----

    Ale nie wiem jak *w danym przypadku* z ew. zwolnianiami... BTW: kiedyś
    było zwolnienie, no ale wyborcy wybrali innych rządzących ;>
    Ale różne zwolnienia są - tylko ja się nie podejmuję interpretacji
    np. tego (art. 9 ustawy o PCC):
    ++++
    art.9 Zwalnia się od podatku [...]
    2) przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami
    składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących
    się na obszarze miast, w drodze umów:
    a) sprzedaży,
    b) dożywocia,
    c) o dział spadku - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    -----

    > + rozumiem ze jesli nie bedzie w rownych czesciach to placi ta osoba co ma
    > + wiecej PCC?

    Nie ma tak dobrze - przecież jeśli to "darujący" *ma* zaś "dostający"
    *nie ma* to prościej będzie skasować tego co "ma" :>
    Ustawodawca zapodał tak:
    ++++
    Art. 4. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży
    na:
    1) stronach czynności cywilnoprawnych,
    [...]
    Art. 5. 1. Obowiązek zapłaty podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, ciąży
    solidarnie na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach
    organizacyjnych niemających osobowości prawnej będących stronami czynności
    cywilnoprawnej [...]
    ----

    > + bo troche to dla mnie namieszane placic podwojny podatek...

    Ech... a ile podatków płacisz jak np. kupujesz sól...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-05-07 16:56:10
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Trochę tu było zamieszania i chyba trzeba to jakoś usystematyzować ;

    Mamy faktycznie dwie czynności opodatkowane różnymi podatkami,przy czym nie
    znamy wszystkich okoliczności w tym wartości spadku, przedmiotu lub
    przedmiotów spadkobrania,ustalonych grup nabywców itd.

    Przez zniesienie współwłasności przepisy Kodeksu cywilnego (art. 210 k.c. i
    następne) regulują likwidację stosunku prawnego, jaki łączy współwłaścicieli.
    W wypadku gdy chodzi o likwidację wspólności spadku, ustawa używa
    terminu &#8222;dział spadku&#8221; (art. 1044 k.c.), Jedną z podstawowych zasad
    współwłasności w częściach ułamkowych jest dopuszczalność jej zniesienia. Daje
    temu wyraz art. 210 k.c. w myśl którego każdy ze współwłaścicieli może żądać
    jej zniesienia przy czym w myśl dalszej dyspozycji art. 210 k.c. uprawnienie
    to może zostać wyłączone przez czynność prawną na czas nie dłuższy niż 5 lat.
    Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest
    jego przedłużenie na dalsze pięć lat, przedłużenie można ponowić.

    Prawo żądania zniesienia współwłasności nie ulega w myśl art. 220 k.c.
    przedawnieniu.

    Z całokształtu przepisów Kodeksu cywilnego wynika, że prawo cywilne zna
    dwojaki tryb zniesienia współwłasności: umowny i sądowy. Kodeks nie przewiduje
    żadnej formy dla umowy o zniesienie współwłasności. Zgodnie jednak z
    utrwalonym poglądem przyjmuje się, że jeżeli przedmiotem zniesienia jest
    nieruchomość konieczne jest zachowanie formy aktu notarialnego (art. 158
    k.c.). Sądowe zniesienie współwłasności następuje w postępowaniu nieprocesowym
    (art. 617-625 k.p.c.). Zgodnie z art. 210 k.c. do złożenia wniosku
    legitymowany jest każdy ze współwłaścicieli. W postępowaniu sąd rozstrzyga
    także ostatecznie o wzajemnych roszczeniach z tytułu posiadania (art. 618
    k.p.c.).

    Z przepisów art. 211 k.c. i 212 k.c. wynika, że ustawa zna trzy formy
    zniesienia współwłasności:

    1. przez podział rzeczy wspólnej (tzw. podział fizyczny),

    2. przez przyznanie tej rzeczy jednemu lub niektórym ze współwłaścicieli

    3. przez sprzedaż rzeczy wspólnej (tzw. podział cywilny).

    Jako zasadniczy sposób kodeks traktuje podział fizyczny.

    Zniesienie współwłasności na podstawie umowy może nastąpić tylko wtedy, gdy
    wszyscy współwłaściciele osiągną porozumienie. Wybór sposobu wyjścia ze
    współwłasności należy do współwłaścicieli, jednakże tylko o tyle, o ile nie
    stoją temu na przeszkodzie: właściwość rzeczy a zwłaszcza jej społeczno-
    gospodarczego przeznaczenia, przepisy ustawy albo nie pociąga to za sobą,
    istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r., o podatku od
    spadków i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89, z późn. zm.) podatkowi od
    spadków i darowizn zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby
    fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium RP lub praw
    majątkowych wykonywanych na terytorium RP tytułem nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności. Zatem nieodpłatne zniesienie współwłasności podlega podatkowi
    od spadków i darowizn. Jednocześnie zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy
    nabycie przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej własności rzeczy lub praw
    majątkowych w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności zwalnia się od
    podatku od spadków i darowizn.
    Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności
    cywilnoprawne wymienione w art. 1 u.p.c.c. Czynności te zostały enumeratywnie
    wymienione przez ustawodawcę. Zostało to również potwierdzone orzecznictwem
    sądowym, którego tezy zachowują swoją aktualność na gruncie nowej ustawy o
    podatku od czynności cywilnoprawnych . Czynności cywilnoprawne, które nie
    zostały wymienione w sposób wyraźny w katalogu ustawowym nie podlegają
    opodatkowaniu omawianym podatkiem.
    Dział spadku podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych - w części
    dotyczącej spłat lub dopłat (poprzednio opłacie skarbowej) - stosownie do
    postanowień ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności
    cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.). Podstawę wymiaru podatku
    stanowi w takim wypadku wysokość spłaty.

    Zapis ten nie dotyczy umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności, w której
    takie dopłaty nie występują.

    Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie
    uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili
    działu przedmiot wspólności. Do chwili działu ponoszą solidarną
    odpowiedzialność za długi spadkowe. Od chwili działu spadku spadkobiercy
    ponoszą już samodzielnie odpowiedzialność za długi spadkowe w stosunku do
    wielkości przypadających im udziałów (art. 1034 K.c.).

    Pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2005-05-07 20:29:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 May 2005, Kriss wrote:
    [...4 strony opisu...]
    >+ Zapis ten nie dotyczy umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności, w której
    >+ takie dopłaty nie występują.

    Ufff.... :)
    A już się czułem jak przy czytaniu ustawy ;) - kilka kB tekstu i wątek
    zaczynał uciekać !
    Thx za podsumowanie. Czy dobrze rozumiem (z ustawy art.9.2.c) że *mimo*
    spłaty może nastąpić zwolnienie - przy budynku poza miastem ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-05-07 22:12:13
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > On Sat, 7 May 2005, Kriss wrote:
    > [...4 strony opisu...]
    >
    > Ufff.... :)
    > A już się czułem jak przy czytaniu ustawy ;) - kilka kB tekstu i wątek
    > zaczynał uciekać !
    Jak zwykle zacznę od preprosin za zbędny i nie kompetentny wtręt do dyskusji w
    której zabrał Pan głos Panie Gotfrydzie.Obszerność mojej wypowiedzi mogę
    usprawiedliwiać jedynie checią wprowadzenia w błąd pytającego,za co jak zwykle
    przepraszam.
    > Thx za podsumowanie. Czy dobrze rozumiem (z ustawy art.9.2.c) że *mimo*
    > spłaty może nastąpić zwolnienie - przy budynku poza miastem ?

    Cokolwiek Pan rozumie lub domniema jest jak zwykle jedyną słuszną
    interpretacją prawa podatkowego.Nie śmiałbym nigdy chociażby sugerować
    jakiejkolwiek odpowiedzi na zadane przez Pana pytanie bo wiem ,że ma Pan swoje
    zdanie na ten temat i gotową odpowiedż.
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
    Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami-Kriss

  • 10. Data: 2005-05-09 11:01:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 May 2005, Kriss wrote:

    >+ > A już się czułem jak przy czytaniu ustawy ;) [...]
    >+ Jak zwykle zacznę od preprosin za zbędny

    Kriss, możesz bez przesady ??
    Ja rozumiem iż czujesz się hm... podgryziony :] wiadomym wątkiem.
    Ale:

    [...]
    >+ Cokolwiek Pan rozumie lub domniema jest jak zwykle jedyną słuszną
    >+ interpretacją prawa podatkowego.

    ...jest sprawdzalne iż to jest zwyczajna potwarz :]
    Mylę się - i przyjmuję do wiadomości że się mylę. Tyle że NIE
    przyjmuję do wiadomości argumentacji "nie podam przepisów bo
    tak". To *ty* zająłeś stanowisko - w wątku o wpisywaniu do
    EW rzeczy 1500<wartości<3500 - opisywalne: "wiem lepiej" :(
    I dołożyłeś: "obrażacie mnie".

    >+ że ma Pan

    Ja rozumiem iż z premedytyacją użyte (na grupie gdzie nie ma tego
    zwyczaju) "Pan" ma występować w roli obelgi ;)

    >+ swoje zdanie na ten temat i gotową odpowiedż.

    Ależ jak stawiam PYTANIE to niekoniecznie znam ODPOWIEDŹ :]
    Chyba że podpuszczam ;)
    A ad rem - oddziel od siebie wypowiedzi ze względu *na temat*.
    Z faktu iż rzeczowo i kompetentnie (...i czasami przekonująco,
    co IMO ważne) piszesz o wielu sprawach - nie wynika iż NIGDY się
    nie mylisz. A ty krytyczny kometarz odbierasz zaraz jako
    atak na *ciebie* (a nie twoje stanowisko).
    Ech... kawa, lody, co tam lubisz... i może bez wojny się
    obejdzie ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)