eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Sprzedaż promocyjna towarów w podatku VAT

Sprzedaż promocyjna towarów w podatku VAT

2021-06-28 12:57

Sprzedaż promocyjna towarów w podatku VAT

Promocje cenowe w podatku VAT © nanantachoke - Fotolia.com

Firmy często w ramach akcji promocyjnych (i nie tylko) w celu przyciągnięcia klientów sprzedają towary po promocyjnej cenie, w tym niższej niż koszt wytworzenia czy cena zakupu. Nierzadko sprzedaż następuje nawet za symboliczną złotówkę. Jak od takich akcji prawidłowo rozliczyć podatek VAT?

Przeczytaj także: Sprzedaż bonusowa w podatku VAT

W przypadku sprzedaży towarów po promocyjnej cenie podstawę naliczenia VAT stanowi faktyczna cena, po jakiej towar kupują klienci. Od zakupów związanych z taką sprzedażą VAT jest odliczany na zasadach ogólnych.

VAT należny


Podstawowa zasada ustawy o VAT mówi, że podstawą opodatkowania tym podatkiem – w przypadku sprzedaży towarów, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z podstawy opodatkowania wyłącza się tutaj podatek VAT jak też udzielone opusty i obniżki już w momencie sprzedaży (por. art. 29a ust. 6 pkt 1 i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).
W związku powyższym w przypadku sprzedaży towaru w promocyjnej cenie należy uznać, że to właśnie ta cena promocyjna jest podstawą opodatkowania danego towaru, nawet jeżeli jest ona niższa od wartości rynkowej.

Co na to fiskus? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14.08.2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.372.2020.2.AM uznał, że „(…) podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych. Podatnik powinien więc ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust/rabat przysługuje. Jak już wskazano, jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość podstawy opodatkowania na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Należy jednakże przy tym zaznaczyć, że stosowanie znacznych upustów cenowych/rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust/rabat powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku. (…)”

fot. nanantachoke - Fotolia.com

Promocje cenowe w podatku VAT

Urządzasz akcje promocyjne, w ramach której Twoi klienci (nowi i potencjalni) mogą nabyć Twoje towary po atrakcyjnej cenie, często obniżonej nawet do przysłowiowej złotówki? Powinieneś wiedzieć, jak w takim przypadku rozliczyć VAT od takiej promocyjnej sprzedaży oraz od zakupów z nią związanych.


Organ przyznał, że powyższe obejmuje nawet sprzedaż za symboliczną złotówkę.
Zwróć uwagę
W przypadku akcji promocyjnych, w których klienci mogą nabyć towar firmy po bardzo niskich cenach, należy zadbać o prawidłowe udokumentowanie takiego postępowania. Fiskus jednakże go nie neguje i potwierdza, że w takim przypadku podstawą opodatkowania jest faktyczna cena, jaką płaci kupujący (bez podatku VAT).

Stosowanie znacznych upustów cenowych (rabatów) jednakże jest niedopuszczalne, gdy ma służyć obejściu przepisów prawa i unikaniu opodatkowania.

Każdy upust/rabat powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić do swojego podstawowego celu, czyli osiągnięcia zysku.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31.07.2019 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.288.2019.2.ICZ przyznał, że spółka może za podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę należną (rzeczywistą kwotę zapłaty) z tytułu dostawy na rzecz klientów towarów przeznaczonych na ekspozycję za kwotę 1 zł pomniejszoną o kwotę należnego podatku od towarów i usług. Organ użył tutaj takiej samej argumentacji, jak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14.08.2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.372.2020.2.AM.

VAT naliczony


Ustawa o VAT nie zawiera przepisów, które w sposób szczególny określałyby zasady odliczania podatku naliczonego od zakupu związanych ze sprzedażą towaru w promocyjnej cenie. Obowiązują tutaj zatem ogólne warunki takiego odliczenia. W związku z tym podatnik odlicza VAT od zakupu towarów służących wykonywaniu czynności opodatkowanych (czyli przykładowo gdy towar jest nabywany/wytwarzany w celu jego późniejszej sprzedaży – w tym po cenie promocyjnej, niższej od rynkowej, a nawet niższej od ceny zakupu/wytworzenia).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14.08.2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.372.2020.2.AM uznał, że „(…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. (…)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

(…) skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów bonusowych, które zostaną sprzedane kontrahetom za 1 PLN. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy. (…)”

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: