eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Kontrola podatkowa a korekta deklaracji VAT i CIT

Kontrola podatkowa a korekta deklaracji VAT i CIT

2007-06-10 13:10

Przeczytaj także: Po kontrolach w VAT nadszedł czas na CIT?


W przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy kontroli skarbowej warunkiem wystarczającym do wszczęcia kontroli jest doręczenie postanowienia, o którym mowa wyżej (art. 13 ust. 1–2 uks), natomiast w przypadku kontroli prowadzonej przez urzędy skarbowe dla skuteczności wszczęcia kontroli w tym trybie konieczne jest łączne spełnienie obydwu przesłanek z art. 284 § 1 op – doręczenie upoważnienia i okazanie legitymacji.

Jeśli jednak kontrolowany lub osoba upoważniona są nieobecni, kontrolujący wzywa kontrolowanego lub osobę upoważnioną do stawienia się w miejscu, w którym można prowadzić czynności kontrolne, następnego dnia po upływie 7 dni od dnia doręczenia wezwania (art. 284 § 3 op). W przypadku niestawienia się kontrolowanego lub osoby upoważnionej w terminie wskazanym w wezwaniu wszczęcie kontroli następuje w dniu upływu tego terminu (art. 284 § 4 op).

Uwaga!
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje również
po okazaniu legitymacji służbowej (w chwili okazania legitymacji służbowej) kontrolowanemu lub osobie upoważnionej albo – w przypadku nieobecności tych osób – pracownikowi kontrolowanego lub innej osobie wykonującej czynności na rzecz kontrolowanego w miejscu wszczęcia kontroli (tzw. kontrola na legitymację), jeśli okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, a w szczególności istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego lub istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego bądź wykroczenia skarbowego (art. 284a § 1–1a op oraz art. 13 ust. 9 uks).

W tym przypadku organ kontroli musi doręczyć kontrolowanemu lub osobie upoważnionej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli lub postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego (odpowiednio: art. 284a § 2 op lub art. 13 ust. 9 uks). Dokumenty z czynności kontrolnych dokonanych z naruszeniem tego obowiązku nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym (art. 284a § 3 op w związku z art. 13 ust. 10 uks). Moim zdaniem oznacza to również, że kontrola nie została wszczęta.

Pamiętaj!
Generalne ograniczenia dotyczące kontroli, w tym zmniejszenia ich uciążliwości dla przedsiębiorców, zawarte zostały w art. 77–84 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Podstawa prawna
• Art. 81, art. 81b § 1–2, art. 281a, art. 284 § 1–4, art. 284a § 1–3 oraz art. 291 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
• Art. 13 ust. 1–2 i ust. 9–10 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65 z późn. zm.).
• Art. 77–84 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. nr 173, poz. 1807 z poźn. zm.).


„Wskazówki Księgowe” - praktyczne rozwiązania problemów związanych z podatkami, rachunkowością, ubezpieczeniami społecznymi i prawem pracy.

poprzednia  

1 2

oprac. : Wskazówki Księgowe Wskazówki Księgowe

Więcej na ten temat: kontrola podatkowa, korekta deklaracji, CIT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: