eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Zakupy na raty a odliczenie podatku VAT

Zakupy na raty a odliczenie podatku VAT

2007-10-17 10:34

Rozpatrzmy następującą sytuację: Przedsiębiorca rozliczający się z podatku VAT na zasadach ogólnych wykonuje jedynie czynności opodatkowane. Zamierza zakupić pewną część materiału do produkcji, za którą płatność dokona w kilku ratach. Kiedy zatem będzie mógł odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących taki zakup?

Przeczytaj także: Transakcja z podmiotem nieaktywnym a odliczenie VAT

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT wskazuje, iż w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 86 ust. 10 cytowanej ustawy wskazano, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego co do zasady powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeżeli podatnik VAT nie dokona takiego obniżenia w okresie, w którym fakturę otrzymał – może tego dokonać w następnym okresie rozliczeniowym (art. 86 ust. 11 ustawy).

W art. 86 ust 12 ustawodawca zawarł jeszcze jeden warunek. Otóż zgodnie z tym przepisem, w przypadku otrzymania m.in. faktury za zakup towarów i usług przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi (z pewnymi wyjątkami) – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Zauważyć należy, iż w powyższych przepisach ustawodawca nie wspomniał o terminie ani sposobie zapłaty za dany towar. Tym samym należy przyjąć, iż rozłożenie zapłaty na raty nie ma wpływu na termin odliczenia podatku naliczonego. Ważne jest, aby podatnik otrzymał fakturę oraz posiadał prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

Istnieje wyjątek

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik nabywający usługi i towary od małego podatnika rozliczającego się metodą kasową, otrzymuje na tę okoliczność fakturę VAT oznaczoną symbolem „MP”

Natomiast uregulowanie w zakresie odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury VAT oznaczonej symbolem „MP” znalazło się w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nim „W przypadku nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturą oznaczoną zgodnie z odrębnymi przepisami "FAKTURA VAT-MP", podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym:
  1. uregulował część należności na rzecz małego podatnika, o którym mowa wart. 21 ust. 1 ustawy;
  2. uregulował w całości należność na rzecz małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;
  3. przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi, w przypadkach innych niż określone w pkt 1 i 2.”

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: