Po likwidacji firmy NIP wciąż ważny?
2012-03-02 13:33
Przeczytaj także: Urzędy skarbowe: PESEL wypiera NIP
Na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, których poborem zajmują się organy podatkowe i celne, trzeba podawać identyfikator podatkowy: NIP albo PESEL. Numerem PESEL posługują się osoby, które spełniają łącznie następujące warunki: są objęte rejestrem PESEL, nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, płatnikami podatków lub płatnikami składek ZUS. Pozostali muszą mieć NIP.Problem ze wskazaniem identyfikatora podatkowego mogą mieć jednak osoby fizyczne, które po zamknięciu firmy składają dokumenty podatkowe związane z jej funkcjonowaniem, np. zeznanie roczne czy korekty deklaracji. Co mają w nich podawać: PESEL - skoro nie prowadzą już działalności gospodarczej, czy NIP - jako że dokumenty odnoszą się do sfery biznesowej? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy Ministerstwo Finansów.
Z przesłanych do naszej redakcji wyjaśnień wynika, że osoby, które zamknęły działalność gospodarczą, na dokumentach z nią związanych, dotyczących obowiązków podatkowych, muszą podawać NIP. Opatrują je bowiem identyfikatorem podatkowym, którym posługiwały się w okresie prowadzenia działalności gospodarczej.
O tych wytycznych należy pamiętać przy okazji rozliczania się z fiskusem z tytułu podatku dochodowego za 2011 r. Osoby, które w ubiegłym roku zamknęły swoje firmy, w PIT-36 lub PIT-36L składanych do 30 kwietnia 2012 r., muszą podać NIP jako swój identyfikator podatkowy. Nie ma znaczenia, że obecnie nie prowadzą już działalności gospodarczej.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
oprac. : Małgorzata Żujewska / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)