    Subject: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Fri, 7 Jul 2017 07:11:48 +0200

    W dniu 2017-07-06 o 23:05, J.F. pisze:

    > I tak, i nie.

    Tylko tak.
    Nabywca _towaru_ fakturę otrzymał. Przynajmniej tak zrozumiałem.

    > Wypisany na niej nabywca tej faktury nie otrzymal.

    I bardzo dobrze. Nie miał jej otrzymać. Gdyby ją otrzymał, to wtedy ta
    faktura dokumentowałaby fikcję, przecież towaru nie kupił i go nie dostał.

    > Ale w falszywy sposob.

    Że co? Jaki fałszywy sposób? O czym Ty piszesz?
    Zresztą przytoczyłem interpretacje (a w nich przepisy) i nawet tam
    zauważają, że _pomyłki_ z niewłaściwym oznaczeniem nabywcy _na_fakturze_
    się zdarzają. I naprostowanie tego w postaci korekt (bądź not), to nie
    są sprawy karne, ani karno skarbowe.

    > Czyli nie dokumentuje, bo wymienionemu nabywcy nic nie dostarczyles.

    Ale nabywca _towaru_ dostał towar.
    Zdarzeniem gospodarczym nie jest wystawienie faktury. Zdarzeniem
    gospodarczym jest sprzedaż towaru.

    > Teoretycznie tak. Tylko ze wymieniony na dokumencie nabywca mowi, ze
    > nie chce o tym nic slyszec - nie dostal ani towaru, ani faktury, wiec
    > nie bedzie ksiegowal tez korekty. I wracamy do poczatku.

    Nie przeczytałeś ze zrozumieniem.
    Sprzedawca wystawia korektę dla nabywcy _towaru_.
    Błędnie oznaczony nabywca na fakturze nie ma i nie powinien mieć z tym
    nic wspólnego.

    k-kontrolny/jpk-pytania-i-odpowiedzi/

    4,Jak-skorygowac-bledne-dane-nabywcy-na-fakturze.htm

    > A kiedy przyjdzie prosba o wyjasnienie z US, bo im sie JPK nie
    > zgadzaja ?

    Czytaj uważnie:
    "Faktura korygująca (na bieżąco) zostanie uwzględniona w JPK_FA jak
    każda inna faktura."

    A jak przyjdzie prośba o wyjaśnienie, to napisze wyjaśnienie. To nie
    koniec świata i za to nie idzie się do więzienia. Podatnik ma prawo (i
    obowiązek) korygować swoje błędy. Byleby robił to w sposób prawidłowy.

    > Ciekawe, co na to system analizujacy JPK :-)

    Nic. System dostanie korektę. A jak algorytmowi zapali się czerwona
    lampka, to najwyżej poproszą o wyjaśnienie.

    Fakturę korygującą możesz wystawić gdy:
    1) Sam się zorientujesz
    2) Albo gdy zorientuje się US i Cię do tego zmusi

    Najgorsze co w takiej sytuacji podatnik może zrobić to kombinowanie z
    anulowaniami, korektami "do zera" i wystawianiem kolejnej faktury,
    cofaniem (czyli kasowaniem) jakichś raportów kasowych czy czegoś tam
    jeszcze innego i generowanie ich od nowa itd.

    Sprawa jest prosta jak drut, a tu w wątku padają jakieś dziwne porady
    kombinacji i wachlowania dokumentami...
    Całą sprawę załatwia zgodnie z prawem wystawienie _jednego_ dokumentu:
    korekty faktury sprzedaży w zakresie danych nabywcy. 2 minuty roboty.

    Pozdrawiam
    Piotr