  • Data: 2022-05-26 10:41:37
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    >>> (jest to decyzja polityczna)
    >> A demografia sprzyja emerytom. Więc?
    > ooo ciekawe, ale chyba nie w Polsce?

    Tak, właśnie w Polsce. Emerytów coraz więcej i stanowią coraz
    liczniejszą grupę "głosujących". Więc prawo będzie coraz częściej
    stanowione "pod nich".

    Mało Ci przykładów? Z ostatnich lat:
    - dyskusje o likwidacji podatku PIT
    - trzynasta/czternasta emerytura
    - coroczne waloryzacje, często większe niż z ustawy

    Do tego dojdzie jeszcze oczywiście przesuwanie wieku emerytalnego (tak
    by "płatników" je zajechać) i wszystko się będzie spinać.

    > są mniej lub bardziej realne i zależne od tego jak rozwija się gospodarka.

    Mniej lub bardziej realne od czego?
    Przecież waloryzacja też jest oparta o wskaźniki gospodarcze. Z ustawy:

    ---
    Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20 % realnego wzrostu
    przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
    ---

    Powyższe wskaźniki są skorelowane z rozwojem gospodarki.

    > można, tylko co ma to wspólnego z oszczędzaniem na emeryturę?

    To akurat nic. Ale przecież nie masz przymusu wypłaty co miesiąc prawda?
    Wskazuję jedynie, że tych pieniędzy nie jest tak łatwo zabrać. Podobnie
    jak pieniędzy z IKE, czy IKZE.

    W przeciwieństwie do IKE/IKZE, tutaj jesteś beneficjentem dlatego że PPK
    zmusza pracodawcę do dokładanie Ci 1.5% do każdego Twojego 2%. Więc na
    dzień dobry jesteś ... % do przodu (dla Ciebie zadanie, policz sobie ile
    procent, skoroś taki biegły w ekonomii).

    > tak jasne - porównanie systemu kapitałowego do innego systemu
    > kapitałowego nie ma sensu - bardzo inteligentne stwierdzenie.

    Porównanie systemów kapitałowych o zupełnie odmiennych konstrukcjach
    prawnych nie ma sensu. Prędzej można porównać do IKE/IKZE.

    > Iluzoryczne zabezpieczenia prawne tak w jednym jak i w drugim przypadku

    Nie zgadzam się z tym twierdzem. Co więcej uważam, że to co napisałeś
    wynika z Twojej niewiedzy i uprzedzeń, a nie faktów.

    > też mi pocieszenie - robic wszystko aby państwo zbankrutowało i cieszyć
    > się, że wypłaci głodową emeryturę.

    No tak. Lepiej tak jak z instytucjami finansowymi: nie mamy pańskiego
    płąszcza i co Pan nam zrobisz? (tak się działo np. w USA).

    > A co ma być? Cieszysz się z doprowadzania państwa do bankructwa i z
    > tego, ze nawet jak zbankrutuje to ochłap dostaniesz?

    Jako osoba przewidująca zabezpieczam się na różnych aspektach.
    To jest takie trudne słowo: dywersyfikacja.

    Taki ekspert ekonomiczny jak Ty powinien to znać :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com