  • Data: 2013-01-18 11:25:16
    Temat: Re: DG - remont budynku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 18 Jan 2013, cac wrote:

    > a w mojej sytuacji - nieruchomość nabyta osobiście to darowizna od rodziców,
    > nabyta za 0 zł.

    AFAIR było to bez znaczenia.
    Po 5 latach zamieszkiwania sprzedaż była zwolniona z podatku.
    I teraz pytaniem jest, za rządu których przepisów miała miejsce
    darowizna.

    > Zakładam że wprowadzam teraz nieruchomość do EŚT i rozpoczynam dodawać odpisy
    > amortyzacyjne do KUP. Za 10 lat ją sprzedaję za określoną kwotę. Jaką kwotę
    > się wtedy dolicza do przychodu?

    Całą kwotę sprzedaży minus niezamortyzowaną część minus koszty.
    Masz w ustawie, art.23.1.1, od myślnika.
    Przez "koszty" należy rozumieć wydatki związane ze sprzedażą (wydatki
    związane z nabyciem, o ile były, doliczone już zostały do wartości
    początkowej)

    > A co w przypadku likwidacji DG z taką nieruchomością w EŚT?
    > Chodzi mi o to jakie to niesie ze sobą konsekwencje podatkowe.

    A przyjrzałeś się *w ogóle* jak działa amortyzacja?
    1. wydatki inwestycyjne nie idą w koszt, trzeba ich dokonać "z już
    opodatkowanych pieniędzy" (a ściślej: z majątku podatnika, może
    to być pożyczka)
    2. w koszty idzie rozłożona w czasie amortyzacja, w czasie kiedy
    ST jest "używany"
    3. w zamian 1. przekazanie na inne cele nie jest obłożone podatkiem
    dochodowym i nie powoduje "wylotu z kosztów"
    4. dopiero *odpłatne* zbycie powoduje przychód

    Problem powstawałby tylko jakby od nabycia ST odliczono VAT.

    pzdr, Gotfryd