eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Umowa o pracę: zaokrąglanie zaliczki na podatek

Umowa o pracę: zaokrąglanie zaliczki na podatek

2008-02-26 12:50

Pracodawca jako płatnik zobowiązany jest do naliczania i pobierania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niego przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, oraz zasiłki z ubezpieczenia społecznego (art. 31 updof).

Przeczytaj także: Kwota zmniejszająca większa od zaliczki na podatek

Zasady zaokrąglania określone przepisami Ordynacji podatkowej nakazują zaokrąglenie kwoty podstawy zaliczki na podatek oraz samej zaliczki przesyłanej do urzędu skarbowego do pełnych złotych. Zgodnie z tymi regulacjami końcówkę kwoty podstawy opodatkowania wynoszącą mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówkę tej kwoty wynoszącą 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

W ten sposób zaokrągla się również należne zaliczki na podatek, ale pomniejszone już o odliczaną od podatku część składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz kwotę zmniejszającą zaliczkę na podatek (jeśli taka kwota ma być odliczana od zaliczki na podatek).

Pamiętać także należy, że zaliczek na podatek przed pomniejszeniem o te kwoty (tj. o część składki na ubezpieczenie zdrowotne i ulga podatkowa) nie należy zaokrąglać do pełnego złotego (wyjaśnienia Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z 15 maja 2006 r., nr US.PD/415–9/MG/06). Zaokrąglana jest jedynie kwota przekazywana do urzędu skarbowego.

Przykład

Naliczenie zaliczki na podatek dla pracownika otrzymującego wynagrodzenie brutto wynoszące 1.200 zł miesięcznie (minimalne wynagrodzenie za pracę od stycznia 2008 r. to kwota = 1.126 zł):
podstawa naliczania zaliczki na podatek to kwota brutto pomniejszona o składki na ubezpieczenia społeczne przekazywane do ZUS (w części opłacanej przez pracownika) oraz o kwotę zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu i zaokrąglona do pełnych złotych.

Płatnik pobiera z wynagrodzenia brutto następujące składki: emerytalną, rentowe i chorobową, wynoszące odpowiednio: 9,76%, 1,5%, 2,45% wynagrodzenia brutto.

Tak więc suma składek na ubezpieczenia społeczne w tym przypadku
to kwota:
1.200 zł x 9,76% + 1.200 zł x 1,50% + 1.200 zł x 2,45% = 117,12 zł. + 18,00 zł + 29,40 zł
= 164,52 zł

Kwota miesięcznych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu od 1 stycznia 2008 r. wynosi albo 111,25 zł albo 139,06 zł (w zależności czy dotyczy pracownika mieszkającego w miejscowości, w której znajduje się zakład pracy czy poza nią – i nie otrzymującego dodatku za rozłąkę). Zakładamy, że nasz przykładowy pracownik mieszka w tej samej miejscowości w której znajduje się siedziba firmy. Wtedy naliczona kwota podstawy zaliczki na podatek wyniesie:
1.200 zł – 164,52 zł – 111,25 zł = 924,23 zł.
Przed naliczaniem zaliczki kwota ta zaokrąglana jest do pełnych złotych i w tym przypadku wynosi 924 zł.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: